به گزارش اکوایران، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، با انتشار چند گزارش نسبت به مواضع دولت‌های غربی حاضر در مذاکرات وین و پوشش رسانه‌ای گفتگوها انتقاد کرد.

نورنیوز،  با اشاره به تماس تلفنی شب گذشته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، یادآور شده ایالات متحده آمریکا نیز با فاصله کوتاهی پس از اتمام گفتگوهای وین در اظهارنظری از قول یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد: آمریکا آماده توافق سریع بر اساس متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است.

با این وجود، بر اساس این گزارش، در حالی که نماینده روسیه نیز با اتخاذ موضعی روشن ضمن مثبت ارزیابی کردن گفتگوها نسبت به دستیابی طرفین مذاکرات به توافق نهایی ابراز امیدواری کرد اما سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان که نمایندگان آنها در مذاکرات حاضر نبودند تاکنون هیچ واکنشی نیز در این خصوص نداشته‌اند. این در حالی است که به صورت طبیعی تنها زمانی امکان دستیابی به متن نهایی توافق وجود دارد که همه طرف‌های حاضر در مذاکرات از جمله سه کشور اروپایی ذکر شده آن را تایید کنند اما مشخص نیست که چرا این کشورها که در میانه مذاکرات اقدام به صدور بیانیه‌ای یک‌طرفه کردند که آشکارا حمایت از زیاده‌خواهی‌های آمریکا بود، اکنون مسیر سکوت را برگزیده‌اند؟

نورنیوز متذکر شده اگرچه با توجه به سوابق رفتارهای قبلی انگلیس، فرانسه و آلمان در مذاکرات برجام و پس از آن، می‌توان گمانه‌هایی را در تحلیل چرایی سکوت سه کشور  اروپایی مطرح کرد اما به طور قطع طی روزهای آینده و با ارائه جمع‌بندی نظرات کشورهای حاضر در مذاکرات پیرامون ایده‌های مطرح شده از سوی انریکه مورا،  نمایه دقیق‌تری در این خصوص به‌دست خواهد آمد.

نورنیوزدر یادداشت دیگری با شاره به این که برخی رسانه‌ها و مقامات سیاسی غربی با انتشار خبری غیر واقعی مدعی شدند که متن توافق نهایی آماده شده نوشته اتحادیه اروپا هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام است و نمی‌تواند پیشنهادهای خود را به‌عنوان متن نهایی توافق احیای برجام معرفی کند. به گفته نورنیوز اتخاذ تصمیم در این باره تنها در اختیار طرف‌های مذاکره‌کننده است.

بر اساس این یادداشت، اشاره به نهایی شدن متن توافق از سوی طرف غربی ناظر بر تثبیت این رویکرد غیر قابل پذیرش است که چون متن توافق نهایی شده، پس غیر قابل مذاکره است و طرفین تنها باید نظر نهایی خود در مورد این متن را اعلام کنند.  تاکید بر این رویه که کاملا با اصول مذاکرات در تناقض است، در حقیقت تلاش برای ایجاد جایگاه و نقشی ویژه برای اتحادیه اروپایی است که هیچگاه مورد توافق طرفین مذاکرات قرار نگرفته است. بدین ترتیب،اتحادیه اروپایی در جایگاه هماهنگ‌کننده مذاکرات نمی‌تواند پیشنهادات خود را به‌عنوان «متن نهایی» معرفی نماید چرا که اتخاذ تصمیم‌ در این خصوص تنها در اختیار طرف‌های مذاکره‌کننده است.

نورنیوز متذکر شده مقامات ایرانی در پایان آخرین دور مذاکرات وین تاکید داشتند که در برخی موضوعات پیشرفت‌های نسبی حاصل شده اما معنی این اظهارات به طور قطع رسیدن طرفین به متن نهایی توافق نیست. پس از یازده ماه گفت‌وگو در وین که با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده آنچه که موجب نهایی نشدن متن توافق تاکنون شده رفتار غیر صادقانه غربی‌ها و تلاش برای استفاده از ابزارهای فرامذاکراتی برای زیر فشار قرار دادن ایران بوده است. اتخاذ این رویکرد کاملا سیاسی از سوی غربی‌ها همان‌طور که تاکنون تاثیری بر مواضع اصولی ایران نداشته، از این پس نیز در پیگیری راهبرد اصولی مذاکره‌کنندگان ایرانی برای احقاق حقوق ملت ایران نخواهد داشت.

بدین ترتیب در شرایطی که رسانه‌ها و مقامات غربی از نهایی شدن توافق سخن گفته و در اعلام کرده‌اند که منتظر تصمیم ایران هستند، تهران تلاش دارد در جهت مخالفی بازی کند.