به گزارش اکوایران، در شرایطی که چین هشدار داده در صورت لزوم از زور برای تصرف تایوان استفاده خواهد کرد، به عقیده تحلیل‌گران پکن برای کنترل تایوان نیازی به حمله به تایوان ندارد و می تواند این جزیره خودگردان را خفه کند.

استفاده از زور در صورت لزوم

بنا بر گزارش یورونیوز، چین هشدار داد که هیچ‌گونه رفتار «جدایی‌طلبانه» تایوان را نمی‌پذیرد و در صورت لزوم این جزیره را با زور تصرف خواهد کرد. پکن این هشدار دوباره را در حالی مطرح کرده است که ارتش چین در روزهای گذشته رزمایش گسترده و بی‌سابقه‌ای را به دنبال سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان برگزار کرد.این کشور با «بسیار خطرناک» توصیف کردن سفر پلوسی به تایوان، آن را به شدت محکوم کرد. پلوسی بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که در ۲۵ سال گذشته به تایوان سفر کرده است.

GHNR52EEIZN5TIUEOISDEDY64A

چین تایوان را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند و از همین رو تلاش می‌کند تا تایپه را در جهان منزوی نگه دارد. دفتر امور تایوان چین روز چهارشنبه در گزارشی رسمی اعلام کرد که پکن آماده است حداکثر تلاش خود را برای اتحاد دوباره مسالمت‌آمیز با تایوان انجام دهد اما رفتار «جدایی‌طلبانه» را به هر شکلی نمی‌پذیرد. دفتر امور تایوان چین در بخش دیگری از این گزارش رسمی اعلام کرد که پکن «تنها» در صورت عبور تایوان از «خطوط قرمز استقلال» و همچنین دخالت قدرت‌های خارجی اقدام خواهد کرد.

رزمایش هشداردهنده

روابط پکن و تایپه پس از انتخاب «تسای اینگ ون» به عنوان رئیس جمهور تایوان در سال ۲۰۱۶ به شدت تیره‌ شده است. تسای اینگ ون و حزب «دموکراتیک مترقی» او تایوان را بخشی از قلمرو حاکمیت چین نمی‌دانند. چین وعده داده که تایوان پس از «اتحاد دوباره» از «رونق اقتصادی» و «امنیت و عزت بیشتر» برخوردار شود، وعده‌ای که در سایه بزرگترین رزمایش چین ارائه شده است.

6357d1c71959036d2498153b4a17aea7

برخی از رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که چین با این رزمایش قصد دارد طرح محاصره تایوان را به اجرا بگذارد تا روزی این جزیره را «تصرف» کند. در ابتدا اعلام شد که این رزمایش چهار روزه خواهد بود و ظهر روز یک‌شنبه پایان می‌پذیرد اما ارتش چین روز دوشنبه از ادامه رزمایش خود بدون اشاره به زمان پایان آن خبر داد.

تایوان بر این نظر است که چین با تمرینات نظامی در نزدیکی جزیره برای «آماده سازی» خود و حمله به تایوان استفاده می‌کند. از همین رو تایوان در واکنش به رزمایش چین، تمرینات نظامی ارتش خود را آغاز کرد، اقدامی که با هشدار پکن مواجه شد. بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان، تایوان در صورت رویارویی آشکار با چین حداکثر کاری که می‌تواند انجام دهد این است که سعی کند با کاهش سرعت حمله نظامیان چینی از ورود آن‌ها به خاک جزیره از راه دریا جلوگیری کند.

خفه کردن جزیره

در این شرایط، سی ان ان گزارش داده تحلیل‌گران چینی و آمریکایی معتقدند  تمرینات نظامی چین نشان می دهد که پکن برای کنترل تایوان نیازی به حمله به تایوان ندارد - بلکه می تواند این جزیره خودگردان را خفه کند و ارتباط آن را با جهان خارج قطع کند .

رزمایش ارتش چین که از پنجشنبه گذشته آغاز شد، بر شش منطقه متمرکز بود که اساساً تایوان را محاصره کرده بود و دسترسی کشتی‌ها و هواپیماهای غیرنظامی را در این منطقه محدود می‌کرد، زیرا نیروها تمرینات شلیک مستقیم و پرتاب موشک را انجام می‌دادند.

PR20220808-0011-01