به گزارش اکو ایران، به دنبال حمله به سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی در یک نشست فرهنگی در غرب نیویورک، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده با تمجید از آنچه «شجاعت» وی خواند، از حمله صورت گرفته به او ابراز وحشت کرده است.

از سوی دیگر در حالی که نماینده سلمان رشدی می‌گوید دستگاه تنفس مصنوعی را خاموش کرده و او می‌تواند صحبت کند، هادی مطر، مظنون بازداشت شده، تلاش برای قتل را انکار می‌کند.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، رمان‌نویس هندی‌تبار بریتانیایی همچنان با جراحات جدی در بیمارستان بستری است، اما آتیش تاسیر، نویسنده همکار، عصر شنبه در توییتی نوشت که «وی از دستگاه تنفس مصنوعی خارج شده و صحبت می‌کند (و شوخی می‌کند)». اندرو ویلی، نماینده رشدی، این اطلاعات را بدون ارائه جزئیات بیشتر تایید کرد.

اوایل روز شنبه، هادی مطر، مرد مظنون به حمله روز جمعه در یک جشنواره ادبی در نیویورک، در یک حضور کوتاه در دادگاه که در آنجا از تودیع وثیقه منع شد، در مورد اتهامات مربوط به اقدام برای قتل و حمله به جرمی که یک دادستان آن را جنایت "از پیش برنامه ریزی شده" خواند، خود را بی گناه دانست.

2022-08-14 12.05.09

از آن سو، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، رشدی را به دلیل «امتناع او از ارعاب یا ساکت شدن» ستود و گفت که نویسنده از آرمان‌های اساسی حقیقت، شجاعت و انعطاف دفاع می‌کند. وی افزود: «اینها عناصر سازنده هر جامعه آزاد و باز هستند. و امروز، ما در همبستگی با رشدی و همه کسانی که از آزادی بیان دفاع می‌کنند، تعهد خود را به ارزش‌های عمیقاً آمریکایی تأیید می‌کنیم». بایدن همچنین گفت که "از اطلاع از این حمله وحشیانه شوکه و غمگین شده است".

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمله شنبه شب را «به شدت» محکوم کرد. بورل در توئیتی نوشت: «رد بین‌المللی چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای که حقوق و آزادی‌های اساسی را نقض می‌کند، تنها راه به سوی جهانی بهتر و صلح‌آمیزتر است».

آیت الله خمینی (ره)، رهبر انقلاب ۱۹۷۹ ایران، در سال ۱۹۸۹ با صدور فتوایی به مسلمانان حکم مهدورالدم بودن رشدی را صادر کرد. به ادعای این گزارش، دولت ایران علناً به مدت 10 سال از این فتوا حمایت کرد، تا اینکه حداقل در سال 1998، رئیس جمهور ایران، محمد خاتمی، گفت که ایران دیگر از این دستورکار حمایت نمی کند.

رشدی پس از این فتوا سال‌ها در خفا و تحت حمایت پلیس زندگی کرد. بسیاری از مسلمانان کتاب وی را کفرآمیز تفسیر کرده و معتقدند نسبت به پیامبر اسلام (ص) اهانت کرده است.

09090987

به گفته پلیس ایالتی، سلمان رشدی، نویسنده که سال‌ها تحت حفاظت پلیس بود، روز جمعه در حالی که روی صحنه در چاوتاکوا، نزدیک ایری در غرب نیویورک روی صحنه بود، مورد حمله قرار گرفت و ضربات چاقو به گردنش اصابت کرد.

این حمله که دنیای ادبی را تکان داد، حدود ساعت 11 صبح، اندکی پس از آن که آقای رشدی 75 ساله برای سخنرانی در مؤسسه Chautauqua که در تابستان برنامه های هنری و ادبی ارائه می دهد، در غرب نیویورک روی صحنه رفت، رخ داد.

پلیس ایالتی در بیانیه ای اعلام کرد که آقای رشدی با هلیکوپتر به یک بیمارستان محلی منتقل شده است. وضعیت او هنوز مشخص نیست. مشخص نیست که مهاجم چه انگیزه ای داشته است.

لیندا آبرامز، اهل منطقه بوفالو، که در ردیف اول نشسته بود، گفت که مهاجم حتی پس از مهار شدن آقای رشدی به تلاش برای حمله به او ادامه داد. او گفت: «پنج مرد لازم بود تا مهاجم را بیرون بکشند و او همچنان در حال چاقو زدن بود. او فقط عصبانی بود، عصبانی. به شدت قوی و خیلی سریع [عمل کرد]».

ریتا لندمن، متخصص غدد که در حضار حضور داشت، گفت که رشدی ضربات چاقو متعددی از جمله یک ضربه چاقو به سمت راست گردن خود داشته است و زیر بدنش حوضچه ای از خون وجود داشت. خانم لندمن گفت: «مردم می‌گفتند، او نبض دارد، نبضش می‌زند».

اندرو ویلی، نماینده رشدی، جمعه شب گفت: «سلمان احتمالاً یک چشم خود را از دست خواهد داد. اعصاب بازویش قطع شده، به کبدش ضربه خورده و آسیب دیده است».

به نوشته واشنگتن‌پست، اخبار مربوط به این حادثه منجر به افزایش توجه به "آیات شیطانی" شد و از بعد از ظهر شنبه، این رمان در رتبه سیزدهم پربازدیدهای سایت Amazon.com قرار گرفت.

سلمان رشدی

مظنون یک‌دهه پس از آیات شیطانی متولد شده است

روز شنبه، جیسون اشمیت، دادستان منطقه ادعا کرد که هادی مطر، مهاجم ادعایی رشدی اقداماتی را انجام داده است تا عمداً خود را در موقعیتی قرار دهد که به رشدی آسیب برساند، و با یک مجوز ویژه برای رویدادی که نویسنده در آن صحبت می‌کرد و یک روز زودتر با یک کارت شناسایی جعلی وارد نیویورک شد. اشمیت مدعی شد: «این یک حمله هدفمند، بدون محرک و از پیش برنامه ریزی شده به آقای رشدی بود».

ناتانیل بارون، وکیل مدافع عمومی شکایت کرد که مقامات مدت زیادی طول کشیده تا مطر را در مقابل قاضی قرار دهند در حالی که او را «به یک نیمکت در پادگان پلیس ایالتی وصل کرده اند». بارون گفت: «او از این حق قانون اساسی مبنی بر بی گناهی مفروض برخوردار است».

ظاهراً مطر روی صحنه هجوم آورده و رشدی را مکرراً با چاقو زده تا اینکه تماشاگران، کارکنان مؤسسه و دو افسر محلی که امنیت را تأمین می کردند، با او برخورد کنند.

به نظر می رسد انگیزه این حمله نامشخص است. این مظنون یک دهه پس از انتشار آیات شیطانی به دنیا آمده است.

بارون، وکیل مدافع عمومی، پس از جلسه شنبه گفت که مطر، اهل فیرویو، نیوجرسی، آشکارا با او ارتباط برقرار کرده است و او هفته‌های آینده را صرف تلاش برای کسب اطلاعات درباره موکلش خواهد کرد، از جمله اینکه آیا او مشکلات روانی یا اعتیاد دارد یا خیر.

220813224655-03-salman-rushdie-attack-sunday-exlarge-169

مطر --که مقامات می گویند سابقه جنایی مستندی ندارد-- به عنوان فردی ساکت توصیف شد که بیشتر خود را از ازتباط با دیگران حفظ می کرد. CNN به طور انحصاری با مالک باشگاه بوکس State of Fitness Desmond Boyle صحبت کرد که گفت مطر در ماه آوریل در ورزشگاه نورث برگن، نیوجرسی ثبت نام کرد.

دزموند بویل، صاحب باشگاه گفت که "هیچ چیز خشونت آمیزی" در مورد مطر ندیده است و او را فردی مودب و ساکت توصیف کرد، اما کسی که همیشه "بسیار غمگین" به نظر می رسید. او گفت که مطر در برابر تلاش های او و دیگران برای ارتباط و تعامل با او مقاومت می‌کرد.

بویل گفت: «او هر بار که وارد می شد چنین قیافه ای داشت. شما آن نگاه را می‌شناسید، این بدترین روز زندگی‌تان است؟ او هر روز همین‌طور وارد می‌شد».

با ادامه تحقیقات، پلیس عصر جمعه در خانه ای در نیوجرسی مشاهده شد که گمان می رود با مظنون مرتبط باشد.

سلمان رشدی