به گزارش اکوایران، وزیر امور خارجه ایران تائید کرد تا پایان امشب تهران نظرات خود را پیرامون پیشنهاد اخیر اتحادیه اروپا برای احیای برجام را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده مذاکرات ارائه می‌دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مذاکرات بر سر احیای برجام گفته: «الان در مرحله شروع پایان توافقیم» و تاکید کرده «صرف نطر از نگاه فردی، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز و حقوق ما رعایت شود توافق انجام شود«.

امیرعبداللهیان با بیان این که روی ۳ موضوع در حال تبادل پیام هستیم، گفت: «طی روزهای آینده آخرین نظراتمان را اعلام می‌کنیم و اگر این نطرات تامین شود آمادگی داریم وارد مرحله جمع بندی شویم و توافق را با حضور وزرای خارجه اعلام کنیم... طرف آمریکایی اخیرا در دو موضوع انعطاف شفاهی نشان داده اما این باید مکتوب شود . مهم این است که موضوع تضمین هم با واقع بینی آمریکا مواجه شود» .

امیرعبداللهیان با اشاره به مذاکره بر سر پیش‌نویش پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام گفته: «حداکثر تا ساعت ۱۲ امشب نظرات خود را به صورت مکتوب به هماهنگ کننده مذاکرات ارائه می دهیم».

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی صبح امورز (دوشنبه ۲۴ مرداد) در نشست خبری خود درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «پیشرفت‌های نسبی در مذاکرات وین حاصل شده است اما این پیشرفت‌ها به صورت کامل تأمین‌کننده مطالبات قانونی ایران نبوده است». او افزود: «انتظارات دیگری از طرف مقابل داریم و معتقد هستیم که باید تمام منافع ایران تأمین شود. گفت‌وگوهای تکمیلی در پایتخت‌ها در حال انجام شدن است و قرار است نظرات تکمیلی به طرح نهایی بورل ارائه شود.»

کنعانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرده بود: «ما به توافق نزدیک هستیم اما مشروط به این‌که خطوط قرمز ایران رعایت و منافع اصلی کشور تأمین شود.» او متذکر شده بود: «توافق دوطرف دارد. این امکان‌پذیر نیست که یک طرف متعهد و ملتزم به توافق باشد و تعهدات خود اجرا کند و طرف دیگر از اجرای تعهدات خود سرپیچی کند. (...) در شرایطی که منافع جمهوری اسلامی ایران تضمین شود، نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران برطرف شود و تضمین شود که خروج یک‌جانبه و غیرمسئولانه از توافق مجدداً رخ‌ نمی‌دهد، آمادگی دارد به توافق برگردد و در چارچوب منافع مشترک توافق را اجرا کند.»

پیش از این میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز گذشته (یکشنبه ۲۳ مرداد» گفته بود: «هماهنگ‌کنندگان اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام اصلاحات متعددی را در متنی که اکنون روی میز است انجام داده‌اند و در صورت پیشرفت مطلوب روند، ممکن است توافق نهایی درباره احیای برنامه جامع اقدام مشترک در اوایل هفته آینده حاصل شود.» او ضمن تائید این‌که طرف‌ها منتظر جواب ایران هستند، اظهار داشته بود: «ظاهراً ایالات متحده با متن موافقت کرده است، در حالی که ایران هنوز موضع خود را در مورد آن مشخص نکرده است. به همین دلیل است که من درباره ملاحظاتی که تهران ممکن است داشته باشد، حدسی نمی‌زنم.»

 


 نظر شما درباره قیمت و طرح کنونی بنزین یارانه‌ای چیست؟ در نظر سنجی اکوایران در لینک زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید:
نظرسنجی قیمت بنزین