به گزارش اکوایران، با اعلام موضع از سوی ایران، اروپا و آمریکا به دنبال «راهی رو به جلو» برای توافق اتمی با این کشور هستند.

بنا بر گزارش بلومبرگ، اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال بررسی واکنش ایران به طرح پیشنهادی برای احیای توافق هسته ای 2015 و مشورت با ایالات متحده در مورد «راهی رو به جلو»  برای مذاکرات طولانی مدت است.

تهران اواخر روز دوشنبه مواضع خود را در قبال پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام اعلام کرد –پیشنهادی که میانجی اروپایی مذاکرات آن را «نهایی» خوانده است. اتحادیه اروپا این متن را آخرین امید باقی مانده برای نجات توافقی توصیف کرد که در ازای لغو تحریم‌ها، فعالیت هسته‌ای تهران را محدود می‌کند. با این حال مواضع  مقامات ایران حاکی از این است که آن‌ها به دنبال تغییرات بیش‌تر هستند.

این در حالی است که نفتی که ایران می‌تواند به بازارها سررریز کند، بسیاری از نیاز اقتصاد جهانی را که به دلیل افزایش هزینه های انرژی آسیب دیده، فراهم می‌کند.

نبیله مسرالی، سخنگوی اتحادیه اروپا در امور خارجی و امنیت، روز سه شنبه با تائید دریافت پاسخ ایران گفت: «ما در حال مطالعه آن هستیم و با سایر اعضای برجام و ایالات متحده برای یافتن راهی رو به جلو در حال رایزنی هستیم».

این توافق پس از آن که دولت ترامپ آن را در سال 2018 کنار گذاشت و باعث ایجاد یک بحران امنیتی در خلیج فارس شد و عملاً نفت ایران را از بازارهای جهانی ممنوع کرد، عملا از بین رفت. تهران، با تاخیر فراوان، با افزایش غنی‌سازی اورانیوم خود به سطوحی بسیار فراتر از حد مصرح در توافق اولیه، به اقدام آمریکا پاسخ داد.

به گزارش تارنمای رسمی دولت جمهوری اسلامی، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران از تشریح محتوای پاسخ ایران خودداری کرد. نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی هم در توییتی یادآور شد که پیشنهاد اتحادیه اروپا به وضوح به نگرانی‌های ایران مربوط به سه مورد اصلی نمی‌پردازد. در این توئیت آمده: « در ایده‌های طرح شده از سوی هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی همچنان به برخی دغدغه‌های ایران که ذیل سه محور اصلی در مذاکرات دنبال شده‌، پاسخ شفافی داده نشده و نظرات اعلام شده به اتحادیه اروپایی از سوی ایران نیز ناظر بر ضرورت تامین مطالبات قانونی کشور است».

مذاکرات با قدرت‌های جهانی تقریباً 18 ماه به طول انجامیده و در مراحل مختلف به دلیل کشمکش‌های سیاسی بر سر تحریم‌ها، درخواست‌های ایران برای تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از توافق، جنگ روسیه علیه اوکراین و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه یافت.

روز دوشنبه، خبرگزاری ایسنا نوشته بود که تهران انتظار دارد ظرف دو روز پاسخ خود را دریافت کند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، از آمریکا خواست برای انعقاد توافق، «رویکرد واقع‌بینانه و انعطاف‌پذیری» از خود نشان دهد. امیرعبداللهیان در نشست خبری خود در تهران گفت: «ما به صراحت به آمریکا گفته‌ایم که آماده ورود به مرحله اعلام توافق هستیم و در صورت تحقق آخرین نکات ما، در وین نشستی با حضور وزرای امور خارجه برگزار کنیم تا درباره جمع‌‌بندی نهایی به نتیجه برسیم».

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته که دولت بایدن نظرات خود را به طور خصوصی با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت. پرایس گفت: «اما ما با نکته اساسی ااروپا موافقیم - و آن این است که آن‌چه می‌توان در مورد آن مذاکره کرد، مورد مذاکره قرار گرفته است». سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با رد درخواست‌های که خارج از محدوده مذاکرات خوانده گفت: «توافق نهایی بر عهده ایران است.»