به گزارش اکوایران، پس از گذشته چند هفته پرتلاطم، رهبران جریانهای سیاسی عراق برای برون رفت از انسداد سیاسی در اجلاس «گفت‌وگوی ملی» شرکت کردند.

بنا بر گزارش میدلیست نیوز، رهبران احزاب سیاسی عمده عراق روز چهارشنبه به دعوت مصطفی کاظمی، نخست وزیر برای پیدا کردن راه‌ حلی به منظور برون رفت از انسداد سیاسی در بغداد گرد هم آمدند. جریان مقتدی صدر، غایب بزرگ این نشست بود. 

این اجلاس با عنوان «گفت‌وگوی ملی» و به دعوت مصطفی کاظمی، نخست وزیر برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست، رهبران جریان‌های سیاسی عراق بر تلاش برای تدوین یک نقشه راه به منظور خروج از بن‌بست کنونی تاکید و از سیاستمداران جریان صدر دعوت کردند تا به روند مذاکرات ملی بپیوندند. 

بنابر آنچه در بیانیه نخست وزیری عراق آمده است، حاضران در این نشست بر پایبندی خود به اصول ثابت ملی و ایجاد راه حل برای همه بحران ها از طریق گفت وگو و اتکا به روح برادری و هم افزایی برای حفظ وحدت، امنیت و ثبات عراق و تداوم نظام دموکراتیک مبتنی بر قانون اساسی که همه به آن روی می آورند و همچنین ترجیح دادن منافع عالی ملی و پایبندی به روح همبستگی بین فرزندان میهن واحد برای حل بحران سیاسی کنونی تاکید کردند.

حاضران در این نشست اشاره کردند که روی آوردن مجدد به صندوق رای از طریق انتخابات زودهنگام اتفاق استثنایی در تاریخ دموکراسی آن هم زمانی که بحران سیاسی به بن بست می رسد، نیست و نیروهای سیاسی ملی به روندهای قانونی در انتخابات روی می آورند.

سران سیاسی عراق و رؤسای چهارگانه این کشور از برادران جریان صدر خواستند وارد گفت وگوی ملی شود تا سازوکازی برای راه حل جامع بحران در راستای خدمت به منافع ملت عراق و تحقق اهداف آن وضع شود.

حاضران بر تداوم گفت وگوی ملی برای ایجاد نقشه راهی قانونی برای حل بحران کنونی توافق کردند.

آنها خواستار توقف همه اشکال تشدید تنش میدانی، رسانه ای یا سیاسی شدند و بر لزوم حفاظت از نهادهای حکومتی و بازگشت به مذاکرات آرام به دور از تنش ها که فتنه انگیزی خواهد کرد تاکید کردند و از رسانه ها و نخبگان خواستند از روند گفت وگوی ملی و صلح اجتماعی در راستای منافع ملت حمایت کنند.