به گزارش اکوایران، یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز ادعا کرده ایران برخی از خواسته‌های خود برای حصول توافق هسته‌ای را کنار گذاشته است.

یک مقام ارشد آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرده ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود در مورد احیای توافق هسته‌ای سال 2015، از جمله اصرار این کشور بر بستن برخی از تحقیقات در مورد برنامه هسته‌ای ایران توسط بازرسان بین‌المللی را کنار گذاشته و این مسئله احتمال توافق را نزدیک‌تر می‌کند -این در حالی است که محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرده بود بسته شدن پرونده تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان پیش‌شرط احیای برجام محسوب می‌شود.  محمد جمشیدی، معاون امور سیاسی دفتر ریاست جمهوری هم تاکید کرده که ابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با سران برخی کشورهای عضو مذاکرات هم چنین شرطی را متذکر شده است.

ایالات متحده در حالی قصد دارد به زودی به پیش‌نویس توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام پاسخ دهد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور در سال 2018 از توافق خارج شده و جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی آمریکا به دنبال احیای آن است.

مقام مذکور که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود، در این گفتگو ادعا کرده در حالی که تهران گفته واشنگتن امتیازاتی داده، اما ایران برخی از خواسته‌های اصلی خود را کنار گذاشته است.

این مقام گفت: «آن‌ها هفته گذشته [به جریان مذاکرات] بازگشتند و مسائل مورد مناقشه را به جهت رسیدن به یک توافق رها کردند». این مقام مدعی شده: «ما فکر می‌کنیم که آن‌ها بالاخره از این ماجرا عبور کرده‌اند و به سمت مسیری حرکت کردند که احتمال بازگشت به توافق میسر شود. اگر امروز به توافق نزدیک‌تر هستیم، به این دلیل است که ایران حرکت کرده است».

وزارت خارجه ایران هیچ اظهارنظری فوری در این زمینه نداشته است. این مقام گفته ایران تا حد زیادی از درخواست خود برای حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم خارجی آمریکا (FTO) صرف‌نظر کرده است.

ایران هم‌چنین خواهان تضمینی بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقات [ادعایی] مربوط به آثار اورانیوم غنی شده در سایت‌های اعلام نشده را کنار بگذارد. این مقام آمریکایی گفت: «ایران تضمین می‌خواهد که آژانس همه آن پرونده ها را ببندد. ما گفتیم که هرگز آن را نمی‌پذیریم».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ژوئن قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن به دلیل عدم رضایت ایران از پاسخ به این مسئله انتقاد شده بود. ایران هم ضمن رد اتهامات و محکومیت آژانس به دلیل سیاست‌کاری، در پاسخ به این مسئله اقدام به جمع‌آوری دوربین‌های نظارتی فراپادمانی آژانس نمود.

این مقام آمریکایی گفت که شکاف‌هایی بین ایالات متحده و ایران باقی مانده و در این صورت، رسیدن به توافق نهایی «کمی بیشتر طول می‌کشد». این مقام گفت: ما اکنون در حال بررسی واکنش ایران هستیم و به زودی به آنها پاسخ خواهیم داد».

پیش از این، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود: «هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان توافقی را انجام داد... نتیجه این گفتگوهای همچنان نامشخص است زیرا شکاف‌ها باقی مانده است».