به گزارش اکوایران، مولی وی، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور آفریقا با هدف تلاش برای حل بحران سودان وارد خارطوم، پایتخت این کشور شده است.

فرستاده‌ای برای میانجی‌گری

بنا بر گزارش العربیه،  وزارت امور خارجه ایالات متحده، امروز (سه‌شنبه، 16 نوامبر) در بیانیه‌ای ادعا کرده که سفر دستیار وزیر خارجه آمریکا در راستای تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به منظور میانجی‌گری میان طرف‌های سیاسی و نظامی سودانی برای حل بحران این کشور و بازگشت به روند دموکراتیک در این کشور است. 

20

این بیانیه افزوده که «مولی وی» در جریان دیدارهای خود با تعدادی از فرماندهان ارتش در شورای حاکمیت جدید، از آنها خواهد خواست تا نسبت به آزادی مقامات دولتی و سیاستمداران بازداشتی توسط ارتش اقدام کنند. این بیانیه در ادامه متذکر شده دستیار وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، برای بازگرداندن عبدالله حمدوک به سمت نخست‌وزیری دولت انتقالی تلاش خواهد کرد.

 العربیه به نقل از منابعش در سودان گزارش داده که فرستاده وزارت خارجه آمریکا ضمن دیدار با عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش و محمد حمدان دقلو معاون شورای حاکمیت سودان، با رهبران جریان «آزادی و تغییر» نیز دیدار خواهد کرد. مولی وی همچنین درباره مسئله امنیت تظاهرکنندگان با فرماندهان ارتش و شورای حاکمیت سخن خواهد گفت.

گلوله جنگی در پاسخ به معترضان

دیدارهای دستیار وزیر خارجه آمریکا با فرماندهان نظامی و نیروهای سیاسی سودان پس از تظاهرات گسترده روز شنبه سودانی‌ها در پایتخت این کشور صورت می‌گیرد که در اعتراض به اقدامات اخیر ارتش برگزار شده بود.  از زمانی که نظامیان علیه دولت انتقالی خارطوم کودتا کردند،  تظاهرات علیه آنها در شهرهای مختلف سودان همچنان ادامه دارد که گسترده‌ترین آنها شنبه گذشته درخارطوم با حضور ده‌ها هزار سودانی برگزار شد.

22

دولت انتقالی در سودان در پی اعتراضات گسترده در این کشور در سال 2019 و در پی کناره‌گیری عمرالبشیر از قدرت تشکیل شده بود. با این حال با کودتای ارتش در روز 25 اکتبر سال جاری، عبدالله حمدوک، نخست وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت شدند. عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش سودان نیز با اعلام وضعیت فوق العاده اظهار داشت که شورای حاکمیت و کابینه منحل شده و یک دولت تکنوکرات به نمایندگی از تمام بخش‌های کشور تشکیل خواهد شد. بدین ترتیب اعتراضات به کودتا از ماه گذشته میلادی ادامه دارد.

روز گذشته کمیته مرکزی پزشکان سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد تعداد جان‌باختگان تظاهرات روز شنبه به 7 نفر از جمله 3 کودک افزایش یافته و 215 نفر نیز مجروح شده‌اند. بدین ترتیب شمار جان‌باختگان اعتراضات به دخالت ارتش در امور دولت غیرنظامی به 23 نفر افزایش یافت. در جریان تظاهرات روز شنبه مردم با حمل پلاکارد و سردادن شعار خواستار بازگشت دولت انتقالی به قدرت، آزادی تمام زندانیان سیاسی و اجرای توافق‌نامه سند قانون اساسی شدند، اما نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت به استفاده از گاز اشک‌آور متوسل شدند و از گلوله‌های واقعی استفاده کردند.