به گزارش اکو ایران، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت ایالات متحده در امور ایران که به تازگی از سفر به خاورمیانه بازگشته، طی مصاحبه‌ای اعلام کرد کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام آمادگی کرده‌اند در صورت احیای برجام روابط گسترده دیپلماتیک و اقتصادی خود را با ایران را از سر بگیرند و همه طرف‌ها در امور منطقه مشارکت داشته باشند.

دو راه در پیش رو

رابرت مالی که در آستانه آغاز مجدد دور گفت‌وگوها بر سر احیای برجام به عربستان سعودی، امارات، بحرین و سرزمین‌های اشغالی سفر کرده بود، در گفت‌وگو با رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‌‌آر) گفته طی این سفر کشورهای خلیج فارس چنین پیشنهادی را برای ایران داشته‌اند.

مالی و بن فرحان / آمریکاو عربستان

او گفته دو راه در پیش رو وجود دارد: یک راه بازگشت به توافق است که در آن صورت، کشورهای خلیج آماده هستند تا روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را با ایران گسترش دهند. اما در صورت عدم احیای توافق سطح تنش‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

مالی در این گفت‌وگو متذکر شده که این کشورها شیفته این توافق (برجام) نیستند اما این واقعیت را هم درک کرده‌اند که در صورت عدم احیای توافق، برنامه هسته‌ای ایران توسعه بیش‌تری پیدا خواهد کرد و احتمالا اوضاع در منطقه متشنج‌تر خواهد شد. بنابراین آن‌ها –با وجود ارزیابی‌های متفاوت از مزایای این مسئله- هم‌عقیده هستند که در شرایط کنونی احیای برجام امری حیاتی است.

2

فوریت احیای توافق

در این شرایطی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته اگر طرف مقابل آماده بازگشت کامل به تعهداتش و لغو تحریم ها باشد، رسیدن به توافق سریع و خوب ممکن خواهد بود. ضمن آن‌که او خواهان «یک توافق خوب و قابل‌ راستی‌آزمایی» شده است.

سیگنال‌های متناقض ایران و آمریکا در آستانه مذاکرات

بورل نیز درباره این گفت‌وگوی تلفنی در توئیتر نوشته احیای برجام، بیش از همیشه فوریت دارد و با اشاره به لزوم اتخاذ «عمل‌گرایی، واقع‌گرایی، و حسن نیت» برای به نتیجه رساندن «سریع» مذاکرات، «همکاری کامل» را کلید حل مشکلات دانست.

3

 

ایرانی‌ها تحت فشار مقاومت می‌کنند

از سوی دیگر بنا بر گزارش یورونیوز، میخائیل اولیانوف نماینده فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفته تهدیدات ایالات متحده علیه ایران به مذاکرات هسته‌ای آتی آسیب می‌زند. اظهارات دیپلمات روس پس از آن صورت گرفته که روز پنج‌شنبه آمریکا تهدید کرد اگر ایران همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بهبود نبخشد، تنش‌های دیپلماتیک با تهران شدت خواهد یافت.

اولیانوف در آستانه آغاز مذاکرات هسته‌ای در وین در نشست خبری مشترک با هم‌تای چینی خود گفت: «من معتقدم این‌گونه اظهارنظرها نشان می‌دهد هم‌تایان آمریکایی ما در حال از دست دادن صبر خود هستند، اما ما بر این باوریم که باید احساسات خود را در این شرایط کنترل کنیم». او افزود: «ما از چنین اظهارنظرهایی استقبال نمی‌کنیم. آمریکایی‌ها برای مدت طولانی با ایرانی‌ها مذاکره نکرده‌اند و شاید به همین دلیل فراموش کرده‌اند که ایرانیان تحت فشار کاری را انجام نمی‌دهند. اگر آنها را تحت فشار بگذارید، مقاومت خواهند کرد».

1