به گزارش اکوایران، بعد از ظهر امروز منابع از ولسوالی کنگ ولایت نیمروز به خبرگزاری آماج گفتند که درگیری شدید با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین میان مرزبانان ایرانی و طالبان جریان دارد. آماج نوشت: «طالبان از باشندگان محل خواسته‌اند تا ساحه را ترک کنند. علت درگیری روشن نیست».

آماج به نقل از منابع مدعی شد: به دنبال درگیری میان مرزبانان ایرانی و طالبان در نزدیکی ولسوالی کنگ ولایت نیمروز، طرف ایرانی از سلاح سنگین استفاده می‌کند و نیروهای نظامی بیشتری از ایران و طالبان به مرز با افغانستان رسیده اند. (ویدئوها در پایگاه خبری آماج منتشر شده و صحت آن از سوی اکوایران تأیید یا رد نمی‌شود)

 

این پایگاه خبری همچنین با انتشار ویدئوی زیر نوشت: طالبان «هاموی‌های زرهی امریکایی» را برای جنگیدن در برابر مرزبانان ایرانی به ولسوالی کنگ ولایت نیمروز فرستادند. درگیری شدید جریان دارد و دو طرف از سلاح‌های سبک و سنگین استفاده می‌کنند.

 

آماج ساعتی بعد به نقل از منابع مورد استناد خود ادعا کرد که پاسگاه مرزی ده‌رییس و چند پاسگاه دیگر از جمله پاسگاه‌های دوست‌محمد و بالا سیاه‌چشمان هم‌مرز با ولسوالی کنگ ولایت نیمروز به دست نیروهای طالبان افتاده است.

 

سوءتفاهم مرزی

با این حال یک مقام مطلع در گفتگو با تسنیم تاکید کرد که اخبار حاشیه‌ای مبنی بر تصرف پاسگاه‌های مرزی ایران توسط طالبان از اساس کذب است.

همچنین یک روزنامه‌نگار ایرانی در توییتر خود نوشت: یک منبع آگاه دقایقی پیش به اعتماد خبر داد که طالبان تبادل آتش با نیروهای مرزبانی ایران را متوقف کرده است و طبق روال جاری در مرز باید دو طرف تشکیل جلسه فوری بدهند

خبرگزاری تسنیم در گزارش خود خبر «درگیری مرزی نیروهای طالبان و مرزبانان ایران» را «سوءتفاهم مرزی» خوانده و گزارش داده است: در منطقه شغالک در نزدیک ولایت نیمروز بر سر یک سوءتفاهم مرزی درگیری‌ میان نیروهای مرزبانی ایرانی و طالبان رخ داده است.

این خبرگزاری می‌افزاید: ماجرا از این قرار است که طی سال‌های گذشته در داخل خاک ایران و در چند صدمتری مرز با افغانستان دیوارهایی برای مقابله با قاچاقیان و اشرار کشیده می‌شود؛ امروز برخی از کشاورزان ایران با عبور از این دیوارها ولی در داخل مرزهای ایران حضور داشته‌اند، اما به واسطه وجود این دیوارها نیروهای طالبان تصور می‌کنند که به مرز آنها تجاوز شده است.

تسنیم در پایان نوشت: پیرو این ماجرا نیروهای طالبان به سمت ایرانیان شلیک می‌کنند که این مسئله با تبادل آتش نیروهای ایرانی پاسخ داده می‌شود.

گفته می‌شود هم‌اکنون این درگیری‌ها پایان یافته و ایران در حال توجیه طالبان نسبت به خطوط مرزی است.

* ویدئوهای فوق از سوی پایگاه خبری آماج نیوز منتشر شده و صحت محتوای آن‌ها از سوی اکوایران تأیید یا تکذیب نمی‌شود