به گزارش اکوایران، در شرایطی که مقامات غربی نارضایتی خود را از مذاکرات اخیر برای احیای برجام در شهر وین اعلام کرده‌اند، نماینده دولت چین در این مذاکرات با ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات آتی گفته نباید پیشرفت در این گفت‌وگوها را دست‌کم گرفت.

پیشرفت در مذاکرات را دست‌کم نگیرید!

بنا بر گزارش خبرگزاری الجزیره، ونگ کون، نماینده دولت چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در شهر وین گفته پیشرفت در مذاکرات احیای قابل انکار نیست، اگر چه او بلافاصله یادآور شده است که برای رسیدن به آن هنوز فاصله زیادی داریم. او اظهار کرده که دولت چین امیدوار است که رایزنی مذاکره‌کنندگان با دولت‌های متبوعشان در حین توقف مذاکرات، انگیزه و عزم سیاسی جدیدی به مذاکرات تزریق کند.

4

او از این مسئله هم ابراز رضایت کرده که گفت‌وگوهای اخیر باعث شده که دیگر اعضای این توافق نسبت به مواضع تیم جدید مذاکره‌کننده ایرانی درک بهتری پیدا کنند. او یادآور شده که دولت چین از آغاز مجدد گفت‌وگوها قاطعانه حمایت می‌کند تلاش می‌کند در همکاری با همه طرف‌ها برای دستیابی به نتایج نقش منحصر به فرد و سازنده‌ای را بازی کند.

انعطاف‌ناپذیری در مذاکرات؟

در شرایطی که نماینده چین نسبت به این مذاکرات ابراز امیدواری کرده که لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال طی یک رشته توئیت ادعا کرده پیش‌نویس‌های پیشنهادی ایران در این مذاکرات از سوی دیپلمات های عربی غیر قابل قبول برشمرده شده است. او ادعا کرده که دیپلمات‌های اروپایی به مذاکره‌کنندگان ایرانی گفته‌اند که پیشنهادات آنها بسیار سخت‌گیرانه است و باید مواضع انعطاف‌پذیری داشته باشند.

هم‌چنین دیپلماتهای ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان در کمیسیون مشترک برجام هم  با انتشار بیانیه مشترکی ناامیدی و نگرانی خود از این پیشنهادات جدید ایران را اعلام کردند. به  ادعای آن‌ها، ایران خواستار تغییرات زیادی در توافق شده که برخی از آن‌ها با برجام تطابق ندارد.

پیشرفتی حاصل نشد؟

هم‌چنین بنا بر گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در واکنش به پایان دور اخیر گفت‌وگوهای هسته‌ای مدعی شده دور هفتم مذاکرات احیای برجام در حالی متوقف شد که به نظر نمی‌رسد ایران برای بازگشت به توافق جدی باشد. او ایران را متهم کرده که در عین وقت‌کشی در مذاکرات، به توسعه برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد. او مدعی شده در شش دور اول مذاکرات پیشرفت حاصل شد و راه‌حل‌هایی خلاقانه‌ای برای سخت‌ترین مسائل یافتند اما رویکرد هیات جدید ایران در هفته‌ای که گذشت، تلاش برای حل مسائل باقی مانده نبود. او با تکرار مواضع پیشین ایالات متحده   تهدید کرده در صورت بی نتیجه ماندن دیپلماسی، آمریکات گزینه‌های دیگر را به کار خواهد گرفت.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم که در سفر امارات متحده عربی به سر می‌برد با اشاره به پایان هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای ادعا کرده که این دور از مذاکرات پیشرفتی نداشته است.

1