به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد نظامی به رویترز گفته احتمال این وجود دارد که در دیدار امروز (پنجشنبه) میان وزاری دفاع ایالات متحده و اسرائیل، پیشنهاد برگزاری تمرین نظامی مشترک برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، در صورت شکست مذاکرات وین، مورد بررسی قرار گیرد.

لشکرکشی به واشنگتن!

در شرایطی که دور جدید مذاکرات برای احیای برجام در شهر وین از امروز از سر گرفته خواهد شد، مقامات و رسانه های اسرائیلی بر شدت تحرکات خود علیه به نتیجه رسیدن این گفتگوها افزوده اند. در حالی که طی هفته اخیر دیوید بارنیا، رئیس موساد به ایالات متحده سفر کرده بود، شب گذشته هم بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، وارد واشنگتن شده است. پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که آن ها قصد دارند طی این سفرها مفاد طرح جایگزین اسرائیل را در صورت شکست مذاکرات وین به اطلاع مقامات ایالات متحده برسانند.

پیشنهاد تمرین نظامی مشترک!

اکنون خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد نظامی در ایالات متحده گزارش داده که انتظار می رود طی دیدار امروز وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل، درباره تمرین‌های مشترک نظامی احتمالی علیه تاسیسات هسته ای ایران، گفتگو کنند. به نوشته رویترز این تمرین ها برای سناریوی احتمالی در شرایط شکست دیپلماسی و در صورت درخواست رهبران دو طرف برگزار می شود.

مقام مذکور آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود مدعی شده این گفتگوها میان وزرای دفاع دو طرف در پی برگزاری یک جلسه توجیهی در ۲۵ اکتبر توسط مقامات پنتاگون با حضور جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره مجموعه کامل گزینه‌های نظامی موجود برای مواجهه با برنامه اتمی ایران آغاز شده است.

این در حالی است که به تصریح رویترز، ایران بارها تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد و اعلام کرده که در پی مقاصد صلح‌آمیز در استفاده از فناوری هسته‌ای است.

افزایش نگرانی ها از وین

به نوشته رویترز، تا پیش از این قصد تدارک چنین برنامه ای از سوی ایالات متحده و اسرائیل گزارش نشده بود، و این مسئله حاکی از افزایش نگرانی غرب در مورد نتایج مذاکرات هسته ای دشوار با ایران است؛ مذاکراتی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود آن را  احیا کند.

این مقام آمریکایی از ارائه جزئیات به رویترز در مورد تمرینات نظامی احتمالی خودداری کرده است. با این حال او ضمن آن که اظهار کرده که در وضعیت بسیار دشواری قرار داریم، ابراز امیدواری کرده که مذاکرات با ایران هر چه زودتر به نتیجه برسد.

بنی گانتز پیش از عزیمت به واشنگتن در توئیتر مدعی شده بود: «ما در مورد شیوه‌های اقدام احتمالی برای اطمینان از توقف برنامه هسته‌ای ایران و گسترش فعالیت‌هایش در منطقه بحث خواهیم کرد». او توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.

این گزارش در شرایطی منتشر شده که دوشنبه گذشته، بیل برنز، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)،  گفته بود که سیا هیچ سندی در دست ندارد که حاکی از این باشد که مقامات ایران تصمیم به انجام اقداماتی برای ساخت سلاح هسته‌ای داشته باشند.