به گزارش اکوایران، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا طرح تضمین‌های امنیتی و عدم گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق را که از سوی روسیه پیشنهاد شده بود را غیرقابل‌قبول خواند.

یک دستور کار کاملا روسی

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی دی‌ولت، پیشنهادهای روسیه برای دریافت ضمانت‌های امنیتی و توقف گسترش اتحادیه اروپا و ناتو به سمت شرق را «یک دستور کار کاملا روسی با شرایط تماما غیرقابل‌قبول» خوانده است. این در حالی است که پیش از این او پیشنهاد ناتو مبنی بر برگزاری نشست شورای ناتو و روسیه را در پاسخ به پیشنهادات امنیتی مسکو، گام مهمی قلمداد کرده بود.

5

در هفته‌های اخیر تنش‌ها میان مسکو و غرب در مورد مسئله اوکراین شدت گرفته است. در حالی که غرب به دلیل تجمع ده‌ها هزار نیرو در نزدیکی مرز اوکراین مسکو را متهم به سازماندهی برای حمله گسترده به خاک اوکراین می‌کند، روسیه ناتو و غرب را عامل تنش‌های اخیر معرفی می‌کند.

 

مسکو درصدد اتخاذ «تدابیر نظامی-فنی لازم»

بورل در شرایطی طرح پیشنهادی روسیه را رد که به گزارش آسوشیتدپرس در روز یک‌شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه گفته بود در صورتی که غرب از ارائه تضمین‌های امنیتی به مسکو خودداری و به گسترش ناتو به سمت شرق ادامه دهد، کشورش گزینه‌های متعدد دیگری را روی میز خواهد گذاشت. پوتین ضمن تاکید بر فوریت خواسته‌هایش هشدار داده بود در صورت عدم اجابت سریع این تقاضاها و ادامه مسیر «تهاجمی» غرب به سوی «آستانه خانه ما»، مسکو به ناچار «تدابیر نظامی-فنی لازم» را در پیش خواهد گرفت.

6

در روز جمعه هم پوتین از آزمایش موفقیت‌آمیز و هم‌زمان موشک‌های ابرمافوق صوت این کشور خبر داده بود. به گفته پوتین این یک رویداد بزرگ برای روسیه و گامی مهم در جهت تقویت امنیت این کشور و بهبود ظرفیت‌های دفاعی آن محسوب می‌شود. در همین رابطه یکی از سخنگویان دولت روسیه گفته بود با آزمایش موشک‌های ابرمافوق صوت، غربی‌ها پیام دیپلماتیک ما را بهتر می‌فهمند.

دیدار در دهم ژانویه

در این شرایط روز گذشته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد  مقامات ایلات متحده و روسیه در روز دهم ژانویه  درباره کنترل تسلیحات هسته‌ای و کاهش تنش در امتداد مرز روسیه و اوکراین در ژنو گفت‌وگو خواهند کرد. دو روز بعد از آن هم دیپلمات‌های روسی با مسئولان ناتو و در سیزدهم ژانویه با مسئولان سازمان امنیت و همکاری اروپا و در حضور مقام‌هائی از واشنگتن در وین دیدار خواهند کرد. روز گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه با تایید خبر دیدار مقامات این کشور با آمریکا در این تاریخ  گفته این دیدار یک دیدار استراتژیک است. او از غربی‌ها خواسته هر چه سریع‌تر در باره این پیشنهادات پاسخ دهند چرا که وضعیت به شدت بحرانی است. به گفته او، مسکو امیدوار است که این نشست به مذاکرات درباره پیش نویس توافقنامه در مورد ضمانت های امنیتی مورد نیاز ناتو برای روسیه منجر شود.