به گزارش اکوایران، علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روند مذاکرات را رو به پیشرفت خواند.

مذاکرات رو به پیشرفت است

علی باقری‌کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام در شهر وین، شب گذشته و در هنگام ترک هتل کوبورگ، محل برگزاری گفت‌وگوها، با تاکید بر آن‌که مذاکرات رو به جلو و در حال پیشرفت است، اظهار داشت  موارد اختلاف موسوم به پرانتزهای باز رو به کاهش است.

2

این در حالی است که پیش از این هم میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی اعلام کرده بود همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین قبول دارند که پیشرفت‌هایی در مسیر حصول توافق و برداشتن تحریم‌ها به دست آمده است. با این حال او یادآور شده که احیای برجام نیازمند تداوم تلاش‌های مضاعف ضروری است. او این توئیت را در واکنش به اظهارات لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه منتشر کرده بود که در یک گفت‌وگوی تلویزیون گفته بود پیشرفت‌هایی در مذاکرات به دست آمده ولی  زمان برای رسیدن به توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران رو به پایان لست.

راستی‌آزمایی و ضمانت‌ها در دستور کار

هم‌چنین روز گذشته و در ادامه مذاکرات احیای برجام در شهر وین، نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در محل هتل کوبورگ برگزار شد. گفته شده مسئله راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و موضوع ضمانت‌های آمریکا در این کارگروه مورد بررسی قرار گرفته و قرار است چک لیست راستی‌آزمایی اقدامات آمریکا تهیه شود.

1

هم‌چنین میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتی اعلام کرد که در پایان روز، اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا نشستی را برگزار کردند.موضوع دشوار تضمین عدم تکرار مشکلات اخیر از جمله موارد مورد بحث بود. هیئت رو پیشنهاداتی را در این خصوص ارائه داد.

استفاده از ظرفیت‌های چین و روسیه

در این شرایط، روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، طی یادداشتی نوشته طرف مقابل جهت احیای توافق هسته‌ای چاره‌ای جز تن دادن به واقعیات و جبران مافات حقوقی ناشی از خروج خود از برجام ندارد. نویسنده این یادداشت تاکید داشته اگر نمایندگان تروییکای اروپایی و مقامات کاخ سفید واقعاً نگران سپری شدن زمان در مذاکرات هستند، بهتر است این نگرانی را با تن دادن به مسیر صحیح و حقوقی بازگشت به برجام رفع کنند و بهتر است بازیگران غربی به دنبال راهکارهای دیگری بجز این مسیر نگردند. زیرا به قول خود آنها زمان بشدت محدود است.

هم‌چنین این روزنامه ضمن تقدیر از نقش چین و روسیه در مذاکرات نوشته روسیه و چین به‌عنوان یکی از اعضای توافق هسته‌ای تلاش دارند مقابل یکجانبه‌گرایی امریکا و تلقی این کشور از نظام چند قطبی به نظام تک قطبی بایستند. آنها درصددند تا این واقعیت را که دوران هژمونی ایالات متحده گذشته و نظم جهانی در حال تغییر است به ساکنان کاخ سفید یادآوری کنند و در این مسیر دیپلمات‌های کنونی کشورمان منافع مشترکی را حول این نگاه آنها تعریف کرده‌اند. بنابراین اگر تیم مذاکره کننده ایران بتواند از ظرفیت های  روسیه و چین و اختلاف این کشورها در جهت منافع کشور استفاده کند اقدامی در جهت حفظ منافع ملی ایران انجام داده اند.