به گزارش اکوایران، سخنگوی گروه طالبان ادعا کرده که احمد مسعود و محمداسماعیل‌خان در تهران با مقامات طالبان دیدار کرده‌اند.

ساعتی پیش از این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، با انتشار توئیتی مدعی شده که در طی سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان و هیات همراهش به تهران، احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی افغانستان و محمد اسماعیل خان، والی سابق هرات و از مجاهدین کهنه‌کار افغان با مقامات طالبان دیدار کرده‌اند.

مجاهد ادعا کرده که طالبان به این دو چهره مقاومت مردم افغانستان وعده داده که امکان بازگشت به افغانستان را دارند و از این بابت نگرانی نداشته باشند. منابع نزدیک به جبهه مقاومت ملی افغانستان هم در گفت وگو با بی بی‌سی تائید کرده‌اند که این دیدار در تهران صورت گرفته است.

3

امیرخان متقی هم در ویدیویی که از تلویزیون افغانستان منتشر شده خطاب به خبرنگاران گفته: «با فرمانده اسماعیل خان و احمد مسعود هم در ایران دیدار کردیم. با افغان‌های دیگر نیز دیدار داشتیم و از آنها خواستیم که به کشورشان برگردند، هیچ کس به آنها کاری نخواهد داشت و مشکلی امنیتی برای آنها ایجاد نخواهیم کرد».

این در حالی است که روز گذشته و در پی انتشار خبرهایی پیرامون چنین دیداری، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه پنجشیر، ضمن تکذیب دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی در ایران، در پیامی در توئیتر نوشته بود: «قرار نیست مذاکره‌ای میان احمد مسعود و رهبری طالبان در ایران انجام شود».

صبح امروز، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به پرسشی پیرامون صحت اخبار پیرامون چنین دیداری به طور دوپهلو پاسخ داده و گفته بود: «در این سفر هم جمهوری اسلامی ایران میزبان این گفت‌وگو بوده است. گفت‌وگوهای خوبی بین گروه‌های افغانستانی انجام شده است و امیدواریم که نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان به همراه داشته باشد». با این حال او درباره به رسمیت شناختن حکومت طالبان گفته بود هنوز به مرحله شناسایی طالبان به عنوان یک دولت نرسیده‌ایم و «شناسایی چیزی است که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان باید آن را به دست بیاورد».