به گزارش اکوایران، در شرایطی که دامنه اختلافات غرب با روسیه از شرق اروپا به آسیای میانه کشیده شده، غرب اعلام کرده در صورت شکست مذاکرات امنیتی آتی با روسیه، ناتو برای نبرد جدید نظامی در اروپا آماده است.

این ماموریت آخر نخواهد بود

بنا بر گزارش یورونیوز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه، در جریان نشست ویدئویی روز دوشنبه با رهبران کشورهای متحد روسیه در آسیای میانه موسوم به «سازمان پیمان امنیت جمعی» هشدار داده که «مسکو انقلاب های رنگی در سرزمینهای پیشین اتحاد جماهیر شوروی را تحمل نخواهد کرد» و او و متحدانش نمی گذارند «سناریوهای انقلاب های رنگی» در این کشورها شکل گیرد.

2

او در این کنفرانس ویدیویی تأکید کرده نیروهای روسیه و متحدان که برای حمایت از دولت قزاقستان و «مبارزه با تروریسم بین‌المللی» به قزاقستان رفته اند که پس از پایان ماموریت خود این کشور را ترک خواهند کرد. ٰ با این حال او یادآور شده ناآرامی های اخیر در قزاقستان اولین و احتمالا آخرین تلاش خارجی برای مداخله در منطقه نخواهد بود.

دامنه اعتراضات در قزاقستان پس از گران شدن نرخ سوخت در این کشور از هفته گذشته گسترده شد. شدت درگیری ها در این کشور به حدی بود که دولت قزاقستان برای سرکوب اعتراضات از نیروهای نظامی روسیه و دیگر اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی یاری گرفت. بنا بر گزارش بی بی سی، از روز دوشنبه  بعد از پنج روز قطعی کامل اینترنت در قزاقستان در پی ناآرامی‌های این کشور، دسترسی به اینترنت در آلماتی بزرگترین شهر این کشور بار دیگر برقرار شده است. بر اساس آمار رسمی، در این درگیری‌ها بیش از ۸ هزار نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. گفته می شود شمار کشته شدگان نیز از 160 نفر فراتر رفته است.

چین هم به روسیه پیوست

در این شرایط دولت چین هم در حمایت از سرکوب معترضان توسط دولت قزاقستان به روسیه پیوسته است. بنابر گزارش دویچه وله، وانگ ئی، وزیر خارجه چین روز دوشنبه دهم ژانویه در گفتگو با مختار تیلوبردی، وزیر خارجه قزاقستان، گفت: «آشفتگی‌های اخیر در قزاقستان نشان می‌دهد که وضعیت در آسیای میانه همچنان با چالش‌های جدی روبرو است و این بار هم ثابت می‌کند که برخی از نیروهای خارجی خواهان صلح و آرامش در منطقه ما نیستند».  ئی در این گفتگو از تمایل کشورش برای افزایش همکاری‌ها با قزاقستان در حوزه امنیت و اجرای قانون خبر داد تا به این کشور آسیای میانه برای مقابله با نفوذ نیروهای خارجی کمک کند.

4

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین هم روز جمعه خطاب به قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان گفته بود که پکن قاطعانه با هر نیروی خارجی که قزاقستان را بی‌ثبات کند و به دنبال «انقلاب رنگی» باشد، مخالف است. برخی از تحلیلگران سیاسی بر این نظرند که چین نمی‌خواهد با پیروزی انقلاب‌های رنگی، شاهد گسترش نفوذ آمریکا در قزاقستان و آسیای میانه باشد. به گفته آن‌ها اگر یک انقلاب رنگی در یک کشور همسایه منجر به برقراری دموکراسی شود، نخبگان و روشنفکران لیبرال چینی هم تشویق خواهند شد تا مشابه این رویداد را در کشورشان امتحان کنند.

ناامیدی آمریکا و روسیه نسبت به نشست های امنیتی در پیش رو

پیش از این حضور نیروهای نظامی روسیه برای سرکوب اعتراضات در قزاقستان با انتقاد ایالات متحده مواجه شده بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران مداخله نیروهای روسیه و «سازمان پیمان امنیت جمعی» در بحران قزاقستان را سوال برانگیز دانسته و گفته بود یکی از درس های تاریخ معاصر این است که وقتی روس ها به خانه شما می آیند، گاهی به سختی می توان از آنها خواست که برگردند.

5

با این حال واکنش به مداخله روسیه در درگیری های داخلی قزاقستان در بحبوحه تنش ها میان روسیه و غرب بر سر مسئله اوکراین اتفاق افتاده است. قرار است از این هفته روسیه با ایالات متحده و اتحادیه اروپا نشست های امنیتی برای کاستن از این تنش ها برگزار کنند. با این حال در استانه برگزاری این نشست ها طرفین نسبت به ثمربخش بودن آنها ابراز تردید کرده اند. روز گذشته سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفته نسبت به این مذاکرات امید چندانی ندارد و احتمال بسیاری وجود دارد پس از نشست اول راه دیپلماسی بسته شود. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده هم در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان گفته: «فکر نکنم که در هفته آینده شاهد پیشرفتی باشیم». همچنین ینس استولتنیرگ، دبیر کل ناتو هم گفته در صورت شکست مذاکرات، ائتلاف نظامی ناتو برای نبرد جدید مسلحانه در اروپا آماده است.