همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات وین که به نظر می‌رسد که به نظر می‌رسد یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکراتی میان ایران و قدرت‌های جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران  باشد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا می‌گوید: برای حفظ توافق هسته‌ای ایران تنها «چند هفته [فرصت] باقی مانده است» و جوزپ بورل گفت اتحادیه اروپا به توافق با ایران در «هفته‌های آینده» امیدوار است.

خوش‌بینی محتاطانه اروپا

از سوی دیگر جوزپ بورل ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که در میان هشدارها مبنی بر اینکه پنجره دستیابی به توافق به سرعت بسته می شود، نسبت به توافق هسته ای ایران که امیدوار است ظرف «چند هفته آینده» به دست ‌آید خوشبین است.

بحران اوکرانی / مذاکرات

بر اساس گزارش پلتیکو، خوش بینی تازه دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در حالی است که وزیر خارجه فرانسه هشدار می دهد که مذاکرات «بسیار کند» پیش می رود. بورل روز جمعه گفت که مذاکرات اخیر پیشرفت هایی داشته است.

او پس از نشست غیررسمی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در شهر برست فرانسه به خبرنگاران گفت: «از کریسمس جو بهتر شده است. من قبل از آن بدبین بودم اما اکنون فکر می کنم می توانیم به توافق برسیم». او افزود که «در چند هفته آینده، امیدوارم بتوانم شما را از نتایج نهایی یک معامله مطلع کنم. امیدوارم بتوانیم توافق را تضمین کنیم.»

با این حال ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه که در کنار بورل صحبت می‌کرد، گفت که «حیاتی» است که مذاکرات «موفقیت» داشته باشد، اما او کمتر خوش‌بینانه به نظر می‌رسد زیرا هشدار می‌دهد که سرعت مذاکرات کافی نیست.

لو دریان گفت: «این مذاکرات بسیار کند پیش می رود. انتخاب این است که یا خیلی سریع به توافق برجام بازگردیم یا یک بحران جدید اشاعه [هسته ای] با ایران را بپذیریم.»

وی افزود: «امروز هشدار می‌دهم، زیرا اوضاع برای به نتیجه رسیدن خیلی کند پیش می‌رود و اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند» زیرا به ادعای وی ایران به تولید مواد شکافت‌پذیر خود ادامه می‌داد و به زودی می‌تواند به آستانه هسته‌ای برسد که به زعم وی هدف از توافق را بیهوده می کند.

بورل نیز با این هشدار موافقت کرد و گفت: «فکر می‌کنم ما باید کارها را تسریع کنیم. همانطور که وزیر گفت، اگر ایران به قدرت هسته ای تبدیل شود، هیچ دستاوردی نخواهیم داشت. ما باید آمریکا را به توافق برگردانیم و ایرانی‌ها نیز باید به آن پایبند باشند».

چرخش موضع اسرائیل درباره برجام

فرصت بسیار بسیار کوتاه

بر اساس گزارش الجزیره، مقامات آمریکایی از دستاوردهای اندکی در جریان مذاکرات در وین خبر می دهند، اما مدعی اند پیشروی هسته‌ای تهران به زودی برگشت ناپذیر خواهد شد.  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی است تنها «چند هفته» برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران باقی مانده است، چراکه پس از آن پیشرفت‌های تهران، احیای توافق را بسیار دشوار می‌کند

بحران اوکراین / احتمال جنگ غرب و روسیه جدی است

بلینکن در مصاحبه ای با ایستگاه رادیویی عمومی ایالات متحده NPR گفت: فکر می کنم چند هفته دیگر فرصت داریم تا ببینیم آیا می توانیم به پایبندی متقابل برگردیم یا خیر.

او گفت: «زمان بسیار بسیار کوتاهی داریم»، زیرا «ایران به نقطه‌ای نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شود که می‌توانند با روندی بسیار کوتاه، مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح هسته‌ای تولید کنند».

بلینکن افزود که تهران به پیشرفت‌های هسته‌ای دست یافته است که «بازگشت آن‌ها به طور فزاینده‌ای سخت می‌شود، زیرا آنها چیزهایی یاد می‌گیرند، کارهای جدیدی انجام می‌دهند که [برگشت‌ناپذیرند] و در نتیجه آن از محدودیت‌های خود در توافق خارج باقی خواهند ماند».

گزینه‌های دیگر

 بلینکن همچنین گفت که احیای این توافق "بهترین نتیجه برای امنیت آمریکا خواهد بود". وی افزود: «اما اگر نتوانیم، در حال بررسی گام‌های دیگر، گزینه‌های دیگر با متحدان خود از جمله در اروپا و خاورمیانه هستیم».

بلینکن مدعی شد، آن «گزینه‌های دیگر» - که اغلب به عنوان تهدید ضمنی اقدامات نظامی در نظر گرفته می‌شوند - «موضوع کار فشرده در هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز بوده‌اند». وی گفت: «ما برای هر مسیری آماده هستیم».

برجام