کمبود داروی کودکان به خصوص آنتی بیوتیک تا جایی پیش رفت که دولت مجبور به واردات شد و سرانجام سازمان هلال احمر اقدام به واردات آنتی بیوتیک کودکان کرد. اولین محموله 49 تنی این داروها بامداد امروز شنبه 7 آبان به کشور وارد شد. 

واردات اولین محموله آنتی بیوتیک کودکان از هند

علیرضا عسگری، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر در گفت‌وگو با اکوایران درباره اولین محموله وارداتی آنتی بیوتیک کودکان گفت: اولین محموله دارویی مشتمل بر سوسپانسیون آنتی بیوتیک اطفال به حجم نزدیک به 49 تن و نزدیک به یک میلیون بامداد شنبه از کشور هند توسط شرکت بازرگانی سهاکیش سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر وارد کشور شد. 

او در این باره افزود: این محموله مشتمل بر انواع آنتی بیوتیک‌های مورد نیاز مانند سفالکسین، سفیکسیم، کوآموکسی کلاو، آموکسی سیلین و آزیترومایسین است که هر کدام از اینها نیز براساس دوز مصرفی کودکان تقسیم بندی می‌شوند. 

مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر تصریح کرد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که سازمان غذاودارو خواهد داشت، آنتی بیوتیک کودکان با تولید داخلی تامین شود و نیاز بیشتری به واردات دارو نباشد، با این حال تا زمان تامین کامل آنتی بیوتیک در کشور واردات را انجام می‌دهیم. 

او درباره زمان توزیع آنتی بیوتیک‌های وارداتی گفت: بلافاصله پس از انبارداری و لیبل گذاری، با تایید سازمان غذاودارو توزیع این داروها صورت می‌گیرد و تا فردا در دسترس مردم خواهد بود. 

عسگری با اشاره به هندی بودن آنتی بیوتیک‌های وارداتی اظهار کرد: در صورتی که سازمان غذاودارو اعلام نیاز کند و فراخوان دهد، واردات داروهای بیشتری انجام خواهند شد. 

او درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای واردات آنتی بیوتیک کودکان گفت: این اعتبار از نظر ریالی نزدیک به 180 میلیارد ریال بوده است. 

واردات 7 قلم آنتی بیوتیک کودکان به کشور

دیروز نیز پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر درباره اولین محموله وارداتی آنتی بیوتیک کودکان به کشور گفته بود، محموله‎‌ داروی خریداری شده شامل ۷ قلم آنتی‌بیوتیک سوسپانسیون مناسب گروه سنی کودکان به تعداد ۹۴۲ هزار و ۵۵۰ بطری امشب وارد کشور شده و برای توزیع در سراسر کشور به وزرات بهداشت تحویل داده می‌شود.

براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، به گفته کولیوند، لیست داروی وارد شده به کشور شامل این موارد است، سوسپانسیون آموکسی سیلین ۱۲۵ به تعداد ۱۰۰ هزار و ۹۵۰ بطری، سوسپانسیون آزیترومایسین ۱۰۰ به تعداد ۶۱ هزار و ۶۰۰، سوسپانسیون آزیترومایسین ۲۰۰ به تعداد ۹۰ هزار بطری، سوسپانسیون سفکسیم ۵۰ (۲ برند) تعداد کل: ۱۰۰ هزار بطری، سوسپانسیون سفالکسین ۱۲۵به تعداد ۸۰ هزار بطری، سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۴۵۷ به تعداد ۱۵۰ هزار و سوسپانسیون کوآموکسی کلاو ۲۲۸،۵ (۳ برند) به تعداد ۳۶۰ هزار.