به گزارش اکوایران، پس از آنکه سیاست سختگیرانه «کوویدصفر» در چین ادامه یافت، این کشور شاهد آغاز اعتراضات مردمی علیه این سیاست‌ها بود و مشکلات اقتصادی زیادی نیز گریبانگیر دومین اقتصاد بزرگ جهان شد. بر همین اساس دولت چین دست به تغییراتی برای حذف یا کاهش سختگیری‌های این سیاست زد.

حالا برخی گزارش‌های خبری حکایت از این دارد که تنها در یک روز ۳۷ میلیون نفر در چین به کرونا مبتلا شده‌اند و تخمین زده می‌شود که در این کشور حدود ۲۴۸ میلیون نفر - یعنی حدود ۱۸ درصد از جمعیت آن - به کرونا مبتلا شده باشند. آنطور که رویترز گزارش داده، با وجود افزایش سریع موارد ابتلا به کووید، «مرکز کنترل و پیشگیری چین» و مقام‌های استانی و دولت مرکزی هیچ گزارشی از مرگ‌ومیر در سرزمین اصلی طی چند روز اخیر منتشر نکرده‌اند و کمیسیون ملی بهداشت چین هم اعلام کرده این کشور دیگر آمار روزانه موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا را منتشر نخواهد کرد.

عبور و مرور در فرودگاه‌ها کنترل شود

بروز موج جدید کرونا در چین، نگرانی‌هایی درمورد تکرار اتفاق سه سال قبل را در کشورهای دیگر جهان از جمله در ایران بوجود آورده است. مینو محرز - متخصص بیماری‌های عفونی و عضو سابق ستاد ملی مقابله با کرونا - به خبرآنلاین گفته است: «درگیر شدن کشور چین با زیرسویه جدید و احتمال اینکه این زیرسویه به کشور ما هم برسد، یادآور همان اتفاقی است که زمستان سال ۱۳۹۸ رخ داد. حالا هم چینی‌های ساکن ایران، اعم از تاجر و دانشجو برای تعطیلات سال نو و جشن کریسمس به چین رفته و برمی‌گرددند و احتمال اینکه ویروس جدید وارد ایران شود، بالا می‌رود.»

او تاکید کرده که «باید در فرودگاه عبور و مرورها به شدت کنترل شود تا از احتمال شیوع مجدد کرونا طی زمستان پیش‌رو پیشگیری شود. یکی از عوامل مهم در افزایش ابتلا به این ویروس‌ها را می‌توان عدم استفاده از ماسک دانست. اغلب مردم ماسک‌ نمی‌زنند، در حالی که ماسک و خصوصا استفاده از ماسک خوب که بینی و دهان و راه‌های تنفسی را بپوشاند،‌ می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها و حتی تاحدودی از عوارض آلودگی هوا، تاثیر زیادی داشته باشد.»

عقل حکم می‌کند که غافلگیر نشویم

یک متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران هم به خبرآنلاین گفته «پیش‌بینی‌هایی مبنی بر شیوع کرونا در زمستان امسال، خصوصا اوایل اسفند وجود دارد، اما هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها پایه و اساس علمی ندارد. فعلا از لحاظ کرونا در موقعیت خوبی هستیم، اما واقعیت این است که با توجه به تعطیلات کریسمس و آمد و شد مسافران ایرانی و خارجی به کشور، احتمال شیوع زیرسویه جدید زیاد خواهد بود.»

حمید عمادی تاکید کرده است: «عقل حکم می‌کند تحت این شرایط غافلگیر نشویم و از لحاظ دارو، پرسنل و کادر درمان، تخت‌های مورد نیاز برای بستری و ... کاملا آماده باشیم. اگر از تزریق دز سوم واکسن کرونای کسی شش ماه گذشته باشد و در گروه پرخطر شامل کودکان و زنان باردار و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله قلبی و تنفسی باشد، بهتر است تزریق دز چهارم را هم حتما انجام دهد.»

قابل پیش‌بینی نیست، اما احتمالا افزایش خواهیم داشت

همچنین، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری می‌گوید «هیچ چیزی درباره ویروس کرونا قابل پیش‌بینی نیست و هیچ‌کس دقیق نمی‌تواند بگوید که چه زمانی و با چه شدتی از میزان ابتلا و مرگ و میر، ویروس کرونا شیوع پیدا خواهد کرد؛ اما به هرحال پیش‌بینی‌ها این است که از بعد از ۲۰ ژانویه و اواخر ماه دی، موارد ابتلای کرونا در کشور بالا برود.»

پیام طبرسی گفته «کرونا در لحظه تغییراتی را پیش می‌آورد که قابل پیش‌بینی نیست اما بالاخره افزایش موارد خواهیم داشت؛ فقط درباره اینکه آمار مبتلایان و میزان مرگ و میر چقدر خواهد بود، نمی‌توان از الان چیزی گفت. درباره تزریق واکسن و خصوصا که وزیر بهداشت گفته است ۵۰ میلیون دز آماده داریم، باید بگویم اگر کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند و سه ذر را تزریق کردند، نیازی به تزریق جدید ندارند؛ همان‌طور که در دنیا هم برای افراد بدون بیماری و شرایط خاص تزریق مجدد توصیه نمی‌شود؛ اما گروه‌های پرخطر و خصوصا کسانی که نقص ایمنی بدن دارند، نیاز است دز چهارم را دریافت کنند.»

آماده‌ایم، اما دستورالعمل‌ها رعایت شود

از سوی دیگر، معاون درمان وزیر بهداشت با اعلام آمادگی کامل بیمارستانی و پزشکی برای مقابله با احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور، گفته «کمبودی در زمینه داروهای کرونا وجود ندارد و واکسن‌سازها نیز در حال تولید واکسن بر پایه سویه‌های جدید هستند.»

سعید کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، تاکید کرده «همه باید آماده مقابله با ورود موج احتمالی کرونا به کشور باشیم. البته به دنبال ایجاد نگرانی در جامعه و اختلال در کسب‌وکارها نیستیم، اما از سویی نباید سهل‌انگاری و ساده‌انگاری داشته باشیم، زیرا در جهانی که با ارتباطات و رفت‌وآمدها مواجه هستیم، ورود و انتقال ویروس به کشور هم وجود دارد. البته نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا همان موجی که در آمریکا، اروپا و ژاپن تاخت و تاز می‌کند، به ایران هم می‌رسد یا نه، زیرا استقبال مردم از واکسیناسیون، ایمنی خوبی را ایجاد کرده است.»

او درباره اینکه گفته می‌شود سویه جدید کرونا واکسن‌گریزیِ بالایی دارد، می‌گوید این موضوع هنوز تأییدشده نیست: «شاهد انتشار اخباری هستیم که سویه جدید، واکسن گریز است، اما این موضوع مورد تایید نیست. البته نمی‌توان آن را به طور کلی انکار کرد و امیدواریم با رعایت دستورالعمل‌ها، تزریق واکسن و استفاده از ماسک با مشکل اساسی مواجه نشویم.»

با جمع‌بندی اظهارات مقامات بهداشت و درمان و متخصصان این حوزه، می‌توان به قطعیت گفت که احتمال بالا رفتن آمار کرونا در ایران دور از انتظار نیست. البته به دلیل واکسیناسیون گسترده در کشور و وجود ایمنی بیشتر نسبت به سه سال قبل و همچنین آمدگی بیشتر سیستم درمانی (به دلیل عدم غافلگیری)، ممکن است اتفاقات سه سال قبل با آن شدت در کشور تکرار نشود، اما قدر مسلم، رعایت بیشتر پروتکل‌های بهداشتی، تزریق واکسن یادآور بویژه برای گروه‌های حساس و پرخطر و همچنین تاکید بیشتر بر استفاده از ماسک، نکاتی هستند که در پیشگیری از بروز فاجعه‌ای جدید، بسیار موثر خواهند بود.