به گزارش اکوایران، حسن اکبری درباره مشکلات «پیروز» گفت: از مهمترین مشکلات پیروز این بود که با هیچ‌کدام از شیرخشک‌های موجود و حتی شیرخشکی که توسط پیتر کالدول ارائه شد، سازگار نبود؛ بنابراین تغذیه بسیار ناچیزی داشت و کمبود وزن و به‌ویژه استخوان‌بندی ضعیف موجب مشکلات بعدی برای آن شد حتی بعد از گوشتخوار شدن، اضافه کردن مکمل‌های دارای کلسیم به غذای «پیروز» بسیار کار سختی بود و همواره کمبود کلسیم از جمله نگرانی‌های ما بود.

اکبری در ادامه گفت: در ۵ اسفند سال جاری پس از درمان‌های روتین اختلالات گوارشی در توله یوزپلنگ و عدم پاسخگویی مناسب به درمان‌ها و مشکوک به انسداد گوارشی با تشخیص شرایط نامناسب به بیمارستان دامپزشکی منتقل شد.

وی افزود: «پیروز» در همان شب پس از بیهوشی، اسکن کامل شد و دستگاه گوارش آن و مثانه که پر از ادرار بود تخلیه شدند و آزمایش‌های کامل گرفته شد. دفع مدفوع و ادرار برای حیوان بسیار دشوار بود و دراین زمینه مشکل جدی داشت و عدم دفع، موجب بی‌اشتهایی کامل در جانور شده بود.

اکبری در ادامه گفت: متاسفانه همزمان نارسایی کلیه که قبلا هم وجود داشت دوباره عود کرده و این بار حادتر شده بود که پس از اخذ نمونه‌های لازم تحت مراقبت‌های گوارشی و کلیوی قرار گرفت اما این بار برعکس قبل، اقدامات درمانی روی کلیه نتیجه نداد و دیالیز صفاقی روی جانور صورت گرفت اما متاسفانه پاسخ به درمان به علت حاد بودن بیماری صورت نگرفت و حیوان در صبح روز سه‌شنبه (9 اسفند) سال جاری در بیمارستان دامپزشکی مرکزی تلف شد.

وی افزود: به هر حال سازمان از ظرفیت‌های دامپزشکی داخل و خارج کشور برای درمان توله یوز استفاده کرد و همواره تلاش کرد به هر شکل ممکن از «پیروز» به عنوان نمادی از یوزپلنگ ایرانی که مورد علاقه مردم بود، حفاظت کند. اینکه در گذشته در درمان و تجویز داروها، خطای دامپزشک رخ داده باشد موضوعی است که توسط متخصصان پس از مرور کامل مستندات بررسی خواهد شد.

اکبری افزود: لاشه کالبدگشایی شده است و آزمایشات پاتولوژی به‌طور کامل انجام خواهد شد همچنین روند درمان و داروهای تجویزی قبلی مستندسازی شده است و با مراجع ذیصلاح هماهنگی خواهد شد تا علاوه براطلاع‌رسانی کامل‌تر درباره علت مرگ، با هرگونه کوتاهی احتمالی برخورد لازم انجام شود اما قبل از اثبات این موضوع نباید به تخریب سرمایه های انسانی کشور در حوزه دامپزشکی که غالباً از روی علاقه به حیات وحش کشور به درمان پیروز کمک می‌کردند، پرداخت.

اکبری در پایان اظهار کرد: خوشبختانه یوز ایران در سال جاری مجددا جفت گیری کرده و ظرفیت توله یوزهای ماده (توران و آذر) هم به مرکز تکثیر در اسارت پارک ملی توران اضافه شده است و امکان ادامه فعالیت‌های تحقیقاتی وهمچنین تکثیر در اسارت با شرایط بسیار بهتر و تجارب ارزشمندی نسبت به گذشته مهیا است. امیدواریم در وهله اول با کمک مردم بتوانیم نسل یوزپلنگ را در طبیعت حفظ کنیم و نیازی به تکثیر نداشته باشیم و در وهله دوم بتوانیم از ظرفیت‌های موجود برای تکثیر گونه ابتدا در اسارت و در آینده ، نسل‌های بعد را برای رهاسازی در شرایط نیمه اسارت آماده کنیم.