به گزارش اکویران، در جلسه قرارگاه پزشکی خانواده که با حضور بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و چند تن از معاونان این وزارتخانه و روسای سازمان‌های نظام پزشکی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان برگزار شد، با دستور وزیر بهداشت از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده رونمایی شد.

به گفته کریمی - معاون درمان وزارت بهداشت - این سامانه قابلیت‌‌های مختلفی دارد و امکان ارجاع بیماران از سطوح یک به سطوح بالاتر تخصصی و فوق تخصصی در نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده را فراهم می‌کند.

در آیین رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده، برنامه عملیاتی ارجاع از سطح یک به سطوح تخصصی توسط دو پزشک عمومی و متخصص و یک بیمار تحت ارجاع الکترونیک، به صورت زنده به نمایش درآمد.

تجویز دارو در ایران، بیش از دو برابر میانگین جهان

وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این سامانه گفت: این سامانه یک‌گام رو به جلو است. در حال حاضر وضعیت ایده‌آلی نداریم و باید نسبت به وضع موجود تحول ایجاد کنیم و گام تحولی در این زمینه برداریم. رونمایی این سامانه شروع فعالیت است و به برگزاری کارگاه و آموزش‌های متعدد نیاز دارد.

بهرام عین‌اللهی ادامه داد: نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران خدمات مناسبی دارد اما نیازمند ارتقا است. با گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اکنون از نظر نیروی انسانی در تمام مقاطع وضعیت بسیار خوبی داریم ولی مشکل امروز ما ساماندهی این امکانات خوب است تا منابع و هزینه‌ها مدیریت شود و بتوانیم از اقدامات تشخیصی به‌موقع استفاده کنیم و نظام تشویقی برای بیمار و پزشک در نظر بگیریم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بررسی وضعیت داروها و تجویرها با این سامانه امکان‌پذیر است، تصریح کرد: یکی از مشکلات ما مصرف داروی بی‌مورد است. متوسط تجویز دارو در نسخه در دنیا ۱.۵ قلم و در ایران ۴ قلم است و ما بیش از ۲ برابر دارو می‌نویسیم. از سوی دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان هم باید بتوانند از این سامانه اطلاعات لازم را بگیرند.

وی به ضرورت اجرایی شدن برنامه پزشکی خانواده در کشور تاکید کرد و با اشاره به اجرای طرح «سلامت‌بخش» در سه استان بوشهر، کردستان و خراسان جنوبی، گفت: در مورد سایر استان‌ها هم گسترش طرح با اولویت مناطق محروم آن نقاط مد نظر است. بنابراین این پروژه در کل کشور از اول اردیبهشت بسته به توان هر استان اجرایی می‌شود.