به گزارش اکوایران، سامانه بارشی که از ابتدای هفته جاری در سیستان و بلوچستان فعال شده در روزهای آخر هفته شدت بیشتری می‌گیرد. باران‌های شدید و سیلاب ناشی از فعالیت این سامانه تاکنون حدود دو هزار میلیارد تومان به تأسیسات زیربنایی و جاده‌ها خسارت زده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان از صدور بالاترین سطح هشدار قرمز هواشناسی در این استان خبر داد و گفت: فعالیت سامانه بارشی در این استان تشدید می‌شود. محسن حیدری اظهار کرد: از بامداد پنجشنبه تا صبح جمعه (10 تا ۱۱ اسفند)، در شهرستان‌های دشتیاری، چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، سرباز، راسک، جنوب مهرستان، سراوان و سیب و سوران رخداد رگبار شدید و رعد و برق و احتمال بارش تگرگ و تندباد لحظه‌ای وجود دارد.

او از مردم خواست از فعالیت‌های کوهنوردی بویژه صعود به قله تفتان پرهیز و از اسکان و تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در زمان بارندگی خودداری کنند.مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان به کشاورزان سیستان و بلوچستان توصیه کرد از محصولات کشاورزی محافظت و همچنین دامداران از چرای دام در مناطق مرتفع خودداری کنند.وی افزود: مردم در ترددهای دریایی احتیاط و برای کاهش خسارت‌های احتمالی تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.

راه‌های روستایی زیر آب استان سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه راه‌های ارتباطی برخی از روستاها زیر آب رفته است، گفت: ضرورت دارد تمامی ابزار و امکاناتی که در اختیار دستگاه‌های مختلف وجود دارد همه کمک کنند تا کمترین مشکلی برای مردم در این بارندگی‌ها به وجود نیاید. محمد کرمی پس از بازدید میدانی از مناطق سیلزده جنوب استان که با حضور مسئولان برگزار شد، اظهار کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی باید با آمادگی کامل، شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنند تا کمترین خسارت از بارندگی‌های پیش‌بینی شده به استان وارد شود.

وی با اشاره به جاده‌هایی که دچار آبگرفتگی شده‌اند، بیان کرد: مسیرهای مختلف روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان باید بررسی شوند و اگر لازم است اقدام به ساخت جاده‌های جدید شود تا در این بحران‌ها مردم مشکل رفت و آمد نداشته باشند.وی بیان کرد: ساخت پل در این منطقه زمان‌بر است و سریع نمی‌توان کار را تحویل داد بنابراین موقتاً در این قسمت لوله‌گذاری انجام شود تا در صورت بروز بارندگی راه بسته نشود و برای مردم مشکلی در تردد به وجود نیاید.