به گزارش اکوایران، مشابه وضعیت نیما نکیسا، درمورد برخی دیگر از مدیران ورزشی بویگه در زمینه فوتبال نیز مطرح می‌شود.

امیررضا واعظ آشتیانی - مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال - هم در برابر این پرسش قرار گرفت که آیا «خودی بودن» دلیل انتخاب او به عنوان مدیرعامل استقلال بوده است؟

در اینجا بخش کوتاهی از گفت‌وگوی «آنساید» با واعظ آشتیانی را می‌خوانید. این گفت‌وگو با همکاری اکوایران و ورزش‌مدیا انجام شده است.

سوال: بخش مهمی از تیم‌داری، اقتصادی است و بخش مهم دیگر آن فنی. یکی از آفت‌های ما رفت و آمد مدیران بی‌کفایت به فوتبال است. یکی دیگر از آفت‌های موجود، سپردن عمده مسئولیت‌های موجود به خودی‌هاست. همین حالا آقای نیما نکیسا به مدیرعاملی باشگاه فوتبال ذوب‌آهن منصوب شده است. ایشان سابقه مدیریتی نداشته و باشگاه ذوب‌آهن باشگاه فوق‌العاده بزرگ و مولدی است که در چندین رشته فعالیت می‌کند. به نظر می‌رسد که ایشان «خودی» محسوب شده‌اند و مواضع چند ماه گذشته‌شان باعث شده مدیریت باشگاه ذوب آهن را صرف‌نظر از اینکه این تخصص در ایشان وجود داشته باشد یا نه، به آقای نکیسا سپرده‌اند. درخصوص شما هم این نظرات وجود دارد. گفته می‌شود شما هم به دلیل اینکه خودی بوده‌اید و دیدگاه‌های حاکمیت را بازنشر یا تأیید کرده‌اید، مدیریت باشگاه استقلال را به شما داده‌اند. آیا شما با این نظرات موافقید؟

واعظ آشتیانی: می‌دانید که من پیش از مدیرعاملی باشگاه استقلال، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری بودم. زمانی که فدراسیون دوچرخه‌سواری را تحویل گرفتم، به زعم کارشناسان آن رشته جایگاه خاصی نداشت؛ اما چهار سال فعالیت با همکارانی که در فدراسیون دوچرخه‌سواری بودند، به جای خوبی رسید. ما در بخش جاده و استقامت در جهان، رنک 47 یا 48 را داشتیم اما پس از فعالیت بنده، رنک ایران به 8 رسید. آن زمان همین موفقیت باعث شد تا سهمیه المپیک 2008 پکن به ایران اهدا شود. این موفقیت ناشی از یک کار جمعی، خوب و هماهنگ شده را داشت. من که دوچرخه‌سوار نبودم. بنده از سال‌های 60 و 61 آقای مهرعلیزاده را در وزارت صنایع می‌شناختم که اولا یک فدراسیون دیگر را معرفی کردند که من قبول نکردم اما در ادامه فدراسیون دوچرخه‌سواری را پیشنهاد دادند که بنده قبول کردم.

ورزش و صنعت شباهت‌های زیادی به هم دارند. ورزش تولید انسان ورزشکار می‌کند، در صنعت هم یک مواد خام تبدیل به یک کالای باکیفیت می‌شود. یعنی نگاه صنعتی‌ها در ارتباط با ورزش، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. نمی‌خواهم از خودم تعریف کنم اما تا نظم و انضباط در یک مجموعه نباشد نمی‌شود تولید کرد؛ چه تولید ورزشکار باشد یا تولید محصول. بنده هیچ‌وقت نگاه حاکمیتی نداشتم. پیش از آمدن به استقلال، همزمان معاون وزیر صنایع و همچنین رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری بودم. از سمتم در وزارت صنایع استعفا دادم و به فدراسیون دوچرخه‌سواری پرداختم. در آن زمان هیچ قصد و غرضی برای آمدن به استقلال نداشتم.

سوال: بگذارید سوالم را اینطور بپرسم. امیدوارم ناراحت نشوید. این اتهام مطرح می‌شود که چون شما با آقای مهرعلیزاده رفاقت داشتید یک کیک پیشنهاد جلوی شما گذاشتند و شما ابتدا دوچرخه‌سواری را برداشتید. با توجه به اینکه خودتان می‌گویید که دوچرخه‌سوار نبودید، فکر نمی‌کنم پیشنهاد این فدراسیون به شما برمبنای تخصصتان بوده باشد.

واعظ آشتیانی: رئیس یک فدراسیون دلیل ندارد حتماً در آن رشته تخصص داشته باشد. مهم این است که آن فرد، مدیر باشد و بتواند هماهنگی ایجاد بکند. اساسنامه‌ فدراسیون‌ها را ببینید، تعریف جایگاه رئیس فدراسیون را هم ببینید. تمام کارهای اجرایی فدراسیون‌ها با دبیرکل است. اصلا آنقدری که مسئولیت اجرا با دبیرکل است، با رئیس فدراسیون نیست. دبیرکل باید آدم متخصص باشد و تخصصی انتخاب شود. حالا اگر یک فرد متخصص در یک رشته‌ای رئیس فدراسیون شود چیز بدی نیست و اتفاق خوبی است ولی مشکل امروز ما، مشکل مدیریتی است. ضمن اینکه مهرعلیزاده از نظر تفکر سیاسی نقطه‌ مخالف من بوده است.

سوال: ولی خودی حساب می‌شدید ...

واعظ آشتیانی: درخصوص اینکه شما می‌فرمایید یک کیک پیشنهاد جلوی من گذاشته‌اند، ناگفته نماند، مجبورم که بگویم، در خاطرم هست که آقای مهرعلیزاده در ابتدا بولینگ و بیلیارد را به من پیشنهاد داده بودند. آن زمان بولینگ و بیلیارد اصلا رشته‌های شناخته‌شده‌ای نبودند. من به شوخی به ایشان گفتم که اگر منچ و مار و پله را هم به من بدهید، می‌پذیرم و خودشان متوجه شدند که پیشنهادشان خیلی مناسب نبوده است. بد نیست بدانید که من اولین کار مدیریتی که داشتم با ورزش شروع شد.