به گزارش اکو ایران، سیتی گروپ نخستین نهاد در وال‌استریت است که چنین اقدامی کرده و می‌تواند جرقه‌ای باشد برای دیگر شرکت‌ها تا همین مسیر را در پیش بگیرند. در واقع این بانک، دستورالعمل‌های سرسختانه‌ای را برای فعالان در وال‌استریت کلید زده‌ است.

این اقدام سیتی گروپ در حالی صورت گرفته که صنعت مالی تلاش دارد دوباره کارکنان و کارمندان را به دفترهای کاری بازگرداند تا کسب‌وکارها به وضعیت عادی خود برگردند. در عین‌حال، سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اومیکرون هم مانند شعله‌های آتش در جنگل، زبانه می‌کشد.

بسیاری از دیگر بانک‌های اصلی و مهم آمریکایی نظیر گلدمن ساکس، مورگان استنلی و جی‌پی مورگان چیس هم مدتی است کارکنانی را که واکسینه نشده‌اند، دورکار کرده‌اند اما هنوز تصمیم به اخراج این دسته از کارکنان خود نگرفته‌اند.

برخی از دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی نظیر گوگل هم سیاست «کار در برابر واکسن» (No-Jab, No-Job: اگر واکسن نزنید، خبری از کار هم نیست) را در سطوح مختلف به اجرا درآورده‌اند.

در حال حاضر بیش از 90 درصد از کارکنان سیتی گروپ واکسینه شده‌اند و به دنبال اعلام خبر اخراج کارکنانی که واکسن نزده‌اند، موج واکسیناسیون در میان کارکنان این شرکت به راه افتاده ‌است. البته سیتی گروپ گفته برای اقلیت‌های مذهبی و کسانی که بیماری‌های خاص دارند، مطابق با قوانین محلی و ایالتی برخورد می‌کند.

این بانک اعلام کرده است، سیاست جدید را هم‌ راستا با سیاست دولت جو بایدن در آمریکا در نظر گرفته تا بتواند از قراردادهای دولتی هم پشتیبانی کند، چرا که دولت مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشتری این بانک است.

جنبشِ مُسریِ ضد واکسیناسیون

واکسیناسیون به یکی از مسائل تفرقه‌برانگیز در آمریکا بدل شده که به بسیاری از دیگر کشورها هم سرایت کرده‌ است. بسیاری از افراد سرسختانه با واکسیناسیون مخالفت می‌کنند.

طرحی که دولت بایدن ارائه کرده، شرکت‌هایی را که بیش از 100 نفر نیروی کار دارند، ملزم کرده کارکنانش واکسینه باشند یا به صورت هفتگی، تست کرونا بدهند. البته بسیاری از افراد از جمله جمهوری ‌خواهان در آمریکا با این دستورالعمل‌ها و طرح‌های جدید مخالفت کرده‌اند.

شرکت‌ها اصولا کارکنان خود را تشویق می‌کنند که واکسن بزنند اما به ندرت جرات می‌کنند این اقدام را به صورت قانونی و اجباری در پیش بگیرند. اقدام سیتی گروپ می‌تواند اقدامات جدیدی را در وال‌استریت کلید بزند.