به گزارش اکوایران، با فروکش کردن تب و تاب کرونا در کشور و آبی شدن اکثر مناطق شهری، حالا سالک مهمان ناخوانده این روزهای برخی شهرها از جمله جهرم شده است. به گفته مجید ارجمند معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، بیماری سالک در شهرستان جهرم نسبت به سال های گذشته روند افزایشی به خود گرفته و متاسفانه تاکنون بیش از 300 نفر از شهروندان به این بیماری مبتلا شده اند.  البته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر دار نیز چندی پیش به مسئولان و مردم هشدار داده بود که اگر برای مقابله با این بیماری سریع اقدام نشود، جلوگیری از ادامه شیوع آن مشکل ترخواهد شد.

اما سالک چیست و چگونه می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد؟

سالک شایع ترین نوع بیماری پوستی لیشمانیاز است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می شود. این بیماری واگیردار است و عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است. حدود دو تا هشت ماه پس از گزش، ورم سرخ رنگ و بدون درد در محل گزش پیدا شده و کم کم بزرگ و زخمی می شود. چند هفته بعد از گزش زخم های متعددی در نقاط باز بدن که مورد گزش قرار گرفته اند پیدا می شود. ضایعات معمولا ترشح دار و مرطوب هستند و معمولا بعد از 4 تا 6 ماه بهبود می یابند و از خود جوشگاه آثار پوستی و نامناسبی به جا می گذارد.

سالک در کدام مناطق کشور گزارش شده است؟

دکتر محمد مهدی گویا رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت مواردی از بیماری سالک در مناطق روستایی استان تهران خبر داده است. به گفته گویا، موضوع کنترل حیوانات ولگرد، پسماندها و جمع آوری زباله و نخاله ساختمانی اهمیت بسیاری دارد، زیرا هرکدام از این موارد می تواند منبع بیماری سالک در منطقه ای باشد که حتی پیش از این هم بیماری در آنجا دیده نشده است.  در این زمینه مسئول بیماری های واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز ضمن ابراز نگرانی در خصوص بیماری سالک در استان مرکزی، از احتمال بومی شدن این بیماری در سطح این استان خبر داد. هرچند که به گفته دکتر منصوری سالک بیماری بومی استان مرکزی نیست و از دیگر شهرها وارد استان می شود اما شناسایی چند مورد در شهرستان های ساوه و محلات می تواند احتمال بومی شدن این بیماری را به دنبال داشته باشد.

چه اقداماتی برای عدم ابتلا به سالک باید انجام شود؟

به گفته پزشکان لازم است جهت عدم ورود این پشه از پشه بند و توری در محل پنجره ها و درب ورودی استفاده شود. همچنین لازم است در مناطقی که مواردی از ابتلا دیده شده از لباس های پوشیده و آستین بلند پوشیده و از مواد دور کننده حشرات استفاده شود. نکته مهم در این بین آن است که اگر هر فردی دچار زخمی شود که بیش از ده روز طول بکشد و بهبود پیدا نکند، حتما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نماید تا کار درمان برای وی سریعتر انجام شود. درمان های غیر اصولی و محلی باعث بدتر شدن و عفونت این زخم ها می شود.