به گزارش اکوایران؛ سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در توئیتری با اعلام این خبر گفت: از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۸۶۰ واحد صنعتی غیرفعال به چرخه تولید برگشته‌اند که احیای هر بنگاه صنعتی ۱۷ شغل ایجاد کرده است. امید قالیباف همچنین رشد سرمایه‌گذاری در واحدهای کوچک و متوسط در یک‌ساله دولت سیزدهم ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.

وی افزود: در همین مدت ۷۲ درصد برق بیشتری برای صنعت تامین شده است.

احیای واحدهای صنعتی غیرفعال یکی از برنامه های اصلی در دولت های مختلف محسوب می شود در این خصوص برنامه های بسیاری برای راه اندازی واحدهای راکد در طول سال‌های گذشته در نظر گرفته شده، اما این راهکارها چند موثر نبوده است. تخصیص زمین به واحدهای تولیدی، اعطای تسهیلات، در نطر گرفتن مغافیت های مالیاتی و ... از جمله برنامه هایی است که در تمام دولت ها در دستور کار قرار داشته اما مشکل اینجاست که با فعال شدن برخی واحدها به دلیل بی ثباتی اقتصادی تعداد دیگری واحد تولیدی از چرخه تولید خارج می شدند.

وضعیت واحدهای غیرفعال

براساس آماری که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران منتشرشده، تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب تا پایان خرداد امسال به هزار و 40 شهرک و ناحیه رسید که نسبت به تعداد هزار و 11 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب تا پایان ۱۴۰۰، افزایش ۲.۹ درصدی داشته است.

طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال نشان می‌دهد در بین کل واحدهای صنعتی، ١٢ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل 6 هزار و 814 واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پنج هزار و  ۲۵۳ واحد خارج از آنها وجود دارد که ۶۲ درصد آنها از طریق شیوه‌های فنی بازفعال‌سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند و در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد و سازمان صنایع کوچک نیز سالانه برای احیای تعدادی از این‌ واحدها برنامه‌ریزی می‌کند. همچنین براساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد، ۴۴ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۶ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۱۱ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین‌آلات، ۹ درصد مشکلات حقوقی با سازمان‌ها و نهاد‌ها، ۸ درصد مشکلات زیرساختی و ۲ درصد مشکلات مالکیتی و سهامداری دارند.