به گزارش اکوایران؛ براساس ارزیابی‌ها ارزش بازار جهانی لوازم خانگی هوشمند در سال گذشته میلادی به 30/81 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود که سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه حدود 8/6 درصد افزایش یابد. طی سال‌های اخیر اینترنت اشیا روند رو به رشد به خود گرفت و به مفهوم ساده ارتباط با دستگاه‌های مختلف از طریق اینترنت و شبکه در دنیا متداول شد؛ به طوری که بر اساس محصولات نهایی ، لوازمی مانند ماشین‌های لباسشویی هوشمند ، در سال  2021 بیشترین سهم را با بیش از 45/31 درصد از درآمد جهانی به خود اختصاص داد.   

صنعت لوازم خانگی با چندین بازیگر بزرگ شناخته می شود که حضور پررنگی در سراسر جهان و سهم قابل توجهی در بازار دارند. این صنعت همچنین متشکل از بازیگران کوچک تا متوسط بوده که طیف منتخبی از محصولات را ارائه داده و بیشتر به مشتریان منطقه ای خدمات می‌دهند. حضور و تثبیت بازیگران بزرگ و کوچک در بازارها سبب شده تا اکثر آنها شبکه های توزیع گسترده‌ای در سراسر جهان برای دستیابی به مشتریان بزرگ خود به دست آورند. بازیگران کلیدی همواره تلاش می‌کنند تا روی ابتکارات استراتژیک، مانند راه‌اندازی محصول، خرید، حمایت مالی، همکاری، مشارکت در رویدادها و گسترش کسب و کار تمرکز داشته تا رشد درآمد را افزایش و موقعیت خود را در صنعت جهانی تقویت کنند.

اما در میدان پیشرفت صنعت لوازم خانگی ایران در چه جایگاهی قرار دارد و برای اینکه از رقبای خارجی جانماند باید چه اقداماتی صورت دهد؟ در این خصوص اتاق ایران در گزارش پایش تحولات صنایع جهان علاوه به بررسی چگونگی ورود تکنولوژی‌های هوشمند به صنعت لوازم خانگی به این موضوع پرداخته که ایران برای رسیدن به رقبای خارجی باید چه اقداماتی صورت دهد.  

پیشنهادات سیاستی برای ایران

  با توجه به حضور جدی رقبای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران و استفاده آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بازار، موقعیت رقابتی شرکت‌های داخلـی در شـرایط نـامطلوبی قـرار دارد و لازم است با نگاهی علمی و دقیق، استراتژی مناسـب رقابـت در بازارهای داخلی طراحی شود تا بنگاه‌ها بتوانند بر اساس آن، از استراتژی‌های مناسبی استفاده کنند. صنعت لوازم خانگی در ایران، زمانی موفق خواهد بود که از طرفی بتواند خود را پا به پای تغییرات تکنولوژی، به روز کرده و حتی نوآوری‌هایی در این زمینه ارائه دهد. از طرف دیگر هم باید از توان رقابتی خوبی به ویژه در حوزه قیمت برخوردار باشد. به همین دلیل، برخی راهکارهایی که برای حل این چالش‌ها در ایران می‌توان پیشنهاد داد عبارت از «برندسازی در صنعت لوازم خانگی»، «حمایت از نوآوری‌ها در صنعت لوازم خانگی»، «ایجاد شرکت‌ها تخصصی تولید محصولات لوازم خانگی» و «تشکیل شرکت‌های مشترک با تولیدکنندگان خارجی» هستند.

برندسازی در صنعت لوازم خانگی: تعدد شرکت‌های کوچک و کسب مجوز تولید برای آن‌ها و همچنین اقدام این گونه شرکت‌ها به تولید کالاهای دارای حاشیه سود بالا، کشور را در ایجاد یک برند واحد با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود با ادغام شرکت‌های کوچک و همکاری با واحدهای بزرگ و زیرنظر یک بخش خصوصی مستقل، برندسازی در کشور صورت گیرد تا بتوان برای ورود در عرصه خارجی موفقیت‌های بیشتری را کسب کرد.

حمایت از نوآوری ها در صنعت لوازم خانگی: یکی از دلایل ترغیب مصرف‌کننده داخلی به سمت محصولات تولید شده خارجی، برخورداری بالای این گونه برندها از تکنولوژی روز دنیا و کیفیت مطلوب محصولات تولیدشده خارجی است. امکاناتی همچون اینترنت اشیا، از جمله فناوری‌های جدید به کار گرفته شده در تولیدات جدید جهانی است که جذابیت آن، منجر به کشش مصرف‌کننده به سمت خرید اینگونه کالا می‌شود. بنابراین حمایت از شرکت‌های فناور در شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی، می‌تواند راهکاری به منظور ارتقای نوآوری در ساخت محصولات لوازم خانگی ساخت داخل باشد .

ایجاد شهرک‌های تخصصی تولید محصولات لوازم خانگی: با توجه به مزایای تشکیل واحدهای صنعتی در شهرک‌های تخصصی ازجمله، کاهش بروکراسی اداری، افزایش تعاون و ضریب موفقیت، کاهش هزینه‌های راه‌اندازی، افزایش بهره‌وری و بازخورد، ارتباط بهتر با سازمان‌ها، بی‌نیازی از اخذ مجوزهای متعدد و جداگانه از سازمانها و ادارات، می‌توان گفت ایجاد و احداث شهرک‌های صنعتی تخصصی لوازم خانگی می‌تواند به عنوان

راهکاری به منظور ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری این واحدها باشد تا با کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، شاهد بهبود کیفیت محصولات تولیدی و افزایش رقابت‌پذیری این محصولات با همتایان خارجی باشیم.

تشکیل شرکت های مشترک با تولیدکنندگان خارجی: تجربه کشورهای همسایه به خصوص ترکیه نشان می‌دهد توسعه روابط با کشورهای صاحبنام در عرصه تولید مشترک، منجر به ورود فناوری و تقویت صنعت طرفین می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود با تشکیل شرکت‌های مشترک به تقویت توان تولیدی کشور در این عرصه پرداخته شود. هر چند اعمال تحریم‌های خارجی این راه را تا حدود زیادی با مانع روبه رو کرده است، اما می‌توان با انجام برخی روابط دیپلماسی در کشور به بهبود وضع موجود کمک کرده و زمینه ایجاد شرکت‌های مشترک با اولیدکنندگان خارجی را در داخل فراهم کرد.