به گزارش اکوایران؛ با توجه به روند شاخص مدیران خرید در دوره‌های زمانی مورد بررسی این پرسش مطرح می شود که در کدام دوره عدد شامخ کل اقتصاد در بدترین شرایط قرار داشته است و کدام دوره شاهد خروج این شاخص از رکود بوده‌ایم.

ارزیابی شامخ کل اقتصاد در سال‌های 1399 تا1401 نشان از آن دارد که در فروردین سال 1399 عدد شاخ مدیران خرید به 28.86 رسید که پایین‌ترین سطح در دوران سه سال بوده است. دومین دوره افت عدد شاخص مدیران خرید در اولین ماه 1401 رقم خورد، بطوریکه در این ماه عدد شاخص کل 37.49 ثبت شد. اما سومین افت در سه سال اخیر در فروردین 1400 رقم خورد و شاخص مدیران خرید در این سال به 39.65 رسید.

شاخص شامخ کل از اوایل هرماه منتشر می‌شود و براساس آن رونق، رکود یا ثبات کسب‌وکارهای مورد بررسی و چشم‌انداز انتظاری آنها در آینده را نشان می‌دهد.

در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شامخ بیش از ۵۰ واحد باشد، نشان می‌دهد که اقتصاد درحال ‌توسعه است، درحالی‌که رقم این شاخص به زیر ۵۰ واحد برسد این امر از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد. با توجه به این تعریف می‌توان گفت اقتصاد در سه سال اخیر در بیشتر ماه‌ها در رکود قرار داشته و در بسیاری موارد هم این شاخص در مرز رکود و رونق بوده است. 

شامخ کل سه ساله