به گزارش اکوایران؛ عدم انتشار آمار وضعیت تولید بنگاه‌های صنعتی و معدنی از تیرماه سال گذشته موجب شده تا آمار شرکت‌های بورسی صنعتی به یکی از داد‌های قابل اتکا برای ارزیابی وضعیت بنگاه‌های تولیدی بدل شود و بسیاری از کارشناسان به این اطلاعات برای ارزیابی واحدهای صنعتی اتکا کنند. شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی با استفاده از داده‌های ماهیانه شرکت‌های صنعتی بورسی پذیرفته شده در بورس محاسبه می‌شود. در تهیه این شاخص‌ها از اطلاعات ماهیانه 315 شرکت بورسی استفاده می‌شود.

با توجه به این آمار و به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان گفت در اردیبهشت‌ماه 1402 شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب افزایش 10 و 10.۷ درصدی داشته‌اند و این نسبت  به ماه قبل با رشد ۲1.8 و 44.5 درصدی همراه بوده است؛ آماری که حاکی از افزایش فعالیت‌های بخش صنعت پس از تعطیلات طولانی مدت شرکت‌ها در فروردین ماه است.

با این شرایط می‌توان گفت در اردیبهشت ماه 1402 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت‌های صنعتی بورسی رشد مثبت 3.1 درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با کاهش نسبت به ماه قبل، به 20.2 درصد رسیده است. از سوی دیگر میانگین سـالیانه شـاخص قیمت نیز در اردیبهشـت ماه 140۲ به روند نزولی یک سـال اخیر خود را ادامه داد و با 3.7 واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، میزان 38.8 درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش طی اردیبهشت‌ماه سال 1402 نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین 15 رشته‌ فعالیت صنعتی بورسی 10 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید و 5 رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید داشته اند. رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «تجهیزات برقی» و «دارو» بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیت‌های «چوب و کاغذ» و «محصولات فلزی بجز ماشین‌آلات و تجهیزات» بیشترین کاهش در شاخص تولید را داشته‌اند.

اما با توجه به داده‌های اعلام شده این پرسش مطرح می شود که در بازه زمانی مورد بررسی کدام رشته بیشترین میزان تولید و فروش را به خود اختصاص داده است؟ براساس این گزارش طی اردیبهشت‌ماه سال 140۲ نسبت به ماه قبل، اکثر رشته‌ فعالیت‌ها افزایش در شاخص تولید و فروش داشته‌اند، رشته‌ فعالیت‌های «کاشی و سرامیک» ، «دارو» و «محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات» بیشترین افزایش را در شاخص تولید داشته‌اند. همچنین، رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «کاشی و سرامیک» و «تجهیزات برقی» بیشترین افزایش در شاخص فروش را داشته‌اند.

وضعیت شرکت‌های معدنی

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که وضعیت شرکت‌های معدنی بورسی در این بازه چگونه است؟ براساس داده‌های اعلام شده در اردیبهشت‌ماه 140۲ شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۵.۷ درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 16.۸ درصدی مواجه شده است. همچنین، شاخص فروش شرکت‌های معدنی بورسی هم نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزای ش 46.6 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 39 درصدی مواجه شده است. براین اساس می‌توان گفت شاخص تولید و فروش تمام زیربخش‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. در مقابل شاخص تولید با توجه به کاهش تولید «کنسانتره» نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافته است.