احسان پیری با اشاره به عملکرد معاونت معدنی وزارت صمت در دولت سیزدهم به «اکوایران» گفت: با شروع کار دولت برخی تغییرات در ساختار وزارت صمت اتفاق افتاد. با توجه به این اتفاق و آمدن آقای محتشمی‌پور، می‌توان گفت با توجه به شرایطی که وزارت‌ صمت تحویل گرفته شد، عملکرد ایشان نسبت به دوره قبل عملکرد بهتری بوده و تعامل ایشان با تشکلات و نخبگان این حوزه‌‌ها تعامل خوبی بوده و اتفاقات خوبی رقم خورده است.

دبیرکل خانه صمت جوانان ایران ادامه داد: برگزاری آزمون نظام مهندسی معدن که پس از سه سال برگزار شد، یکی از این اتفاقات خوب بود. سازمان نظام مهندسی معدن مهم‌ترین بازوی معاونت معدنی وزارت صمت محسوب می‌شود که در بخش‌های نظارت، آموزش و ... در بازدهی و بهبود شرایط معدنی کشور موثر است. البته ایراداتی هم به چشم می‌خورد مانند برگزاری برخی از مزایده‌ها که با کم و کاستی‌هایی همراه بود اما به هر حال دیکته نانوشته غلط ندارد. تنها ایرادی که بنده به عنوان یک فعال حوزه معدن به مزایده‌ها می‌توانم بگیرم این بود که سامانه‌ها از شفافیت لازم برخوردار نبودند و همچنان سامانه‌ها شفافیت لازم را ندارند.

پیری با اشاره به شعار معدن به جای نفت که برخی معتقد به معدن به موازات نفت هستند، اظهار کرد: گفته شد قرار بوده معدن «به موازات» نفت درآمدزایی کند، اما باید بگویم در واقع قرار بود که معدن «به جای» نفت درآمدزایی کند. به عنوان یک فعال معدنی باید بگویم که معدن در ایران پتانسیل بسیار زیادی دارد. برای مثال در تولید سنگ‌های ساختمانی در کشور 12 میلیون تن تولید وجود دارد و در رده سوم جهان از نظر میزان تولید سنگ‌های ساختمانی در جهان قرار داریم. البته همیشه صنعت معدن در زمینه صادرات با مشکلاتی همراه بوده است.

وی در همین راستا تاکید کرد: تا زمانی که دولت در بازار و اقتصاد دخالت می‌کند، سرمایه‌گذار نمی‌تواند به صورت بلندمدت برای حوزه فعالیتش برنامه‌ریزی و تصمیم‌سازی کند. در ایران نمی‌شود حتی یک برنامه میان‌مدت داشت و در اکثر مواقع فعالان اقتصادی باید بصورت روزانه تغییر رویه دهند تا با سیاست‌های جدید همسو شوند. باید یک بار برای همیشه قضیه انرژی در ایران و سوبسیدها تعیین تکلیف شود. نمی‌شود که هر روز گاز یا برق قطع شود یا تغییر قیمت پیدا کند. این موارد، باید سامان پیدا کنند تا زنجیره‌ تولید بتواند طبق برنامه کار کند.

دبیرکل خانه صمت جوانان ایران ادامه داد: وضع عوارض صادراتی درست مانند حقوق دولتی است که از فعالان معدنی گرفته می‌شود. حقوق دولتی برای این گرفته می‌شود که محیط زیست احیا شود، معدن‌ها پایدار شوند، ساکنین منطقه معدن خدمات بگیرند، مسئولیت‌های اجتماعی ایفا شود اما هیچ‌کدام از این اتفاق‌ها نیفتاده است. استان‌های معدنی باید از مواهب این حقوق دولتی برخوردار شوند اما نمی‌شوند. این‌ موارد قوانین مترقی هستند اما بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف در این روند اختلال ایجاد می‌کند.

پیری با اشاره به مشکلات دیگر بخش معدن ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در بخش معدن کشور به چشم می‌خورد نبود ثبات مدیریت در وزارت صمت است. در شش سال اخیر هفت‌بار وزیر صمت در دولت‌ها تغییر پیدا کرده است. این تغییرات پی‌در‌پی در وزارت صمت چالش‌برانگیز است و بدنه‌ معدنی در کشور را دچار مشکلات زیادی می‌کند. تولیدکننده و فعال اقتصادی هم در این حوزه با سردرگمی زیادی مواجه می‌شود. اگر نقشه راه در حوزه معدن وجود داشت، هر مدیری که می‌آمد نهایتاً سرعت اجرای این نقشه کم و زیاد می‌شد اما در عمل نقشه راه برای صنعت معدن وجود ندارد. ایران از لحاظ ذخایر معدنی، پانزدهمین کشور با ذخیره معدنی در دنیاست اما در زمینه استخراج، ایران اوضاع مناسبی ندارد.