احسان پیری - دبیرکل خانه صمت جوانان ایران - با اشاره به کشف ذخیره لیتیوم و توسعه ارتباط بخش معدن با دانش‌بنیان‌ها برای بهره‌برداری از این ذخایر استراتژیک به ویژه در شرایط تحریمی، به «اکوایران» گفت: وقتی از تحریم صحبت می‌شود، یاد دوران همه‌گیری کرونا می‌افتم. در زمان همه‌گیری، معدن و صنایع معدنی به داد کشور رسیدند و تقریباً 50 درصد از ثبات ارزی کشور مدیون بخش معدن کشور بود. بخش معدن یکی از حوزه‌هایی است که به دلیل ماهیت آن، تحریم کمترین اثر را روی آن دارد.

وی ادامه داد: کشف ذخایر لیتیومی در کشور قطعاً اتفاق بزرگی محسوب می‌شود. کشف 8.5 میلیون تن ذخیره لیتیومی بصورت کان‌سنگ با عیار متوسط 81 یا 82 ppm در دشت قهاوند استان همدان اتفاق خیلی خوبی برای بخش معدن کشور است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم انصافاً رشد خوبی داشته‌اند و رشد آن‌ها قابل کتمان نیست. در زمینه لیتیوم با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی انجام شده است و اگر به نتیجه برسد اتفاق مثبتی رخ می‌دهد و تکنولوژی مربوط به لیتیوم به دست می‌آید. حتی اگر شرکت‌های دانش‌بنیان هم موفق نشوند می‌توان به راحتی از کمک شرکت‌های چینی و حتی اروپایی استفاده کرد.

پیری تصریح کرد: صنعت لیتیوم نیاز به تکنولوژی ویژه‌ای ندارد. برخی از شرکت‌های چینی هم برای فعالیت در بخش لیتیوم در ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ اما تا زمانی که ساختار بر همین منوال باشد و مشکلات فعلی باقی بماند، معادن لیتیوم هم به سرنوشت دیگر مواد معدنی دچار خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های بخش معدن برای توسعه، بیان کرد: در حال حاضر، تقریباً 95 درصد از عرصه کشور در اختیار منابع طبیعی، سازمان محیط زیست و انرژی اتمی است. سهم محیط زیست 11 درصد، سهم منابع طبیعی 67 درصد و درنهایت سهم سازمان انرژی اتمی 22 ‌درصد است. اگر این نهادهای بزرگ نتوانند مشکلات موجود را فارغ از بوروکراسی‌های موجود حل کنند و عملاً نتوانند اتفاق خوبی را برای منطقه رقم بزنند، دیگر دشت قهاوند با 8.5 میلیون تن ذخیره لیتیومی و سایر عناصر نمی‌تواند اتفاقات خوبی رقم بزند. واقعیت این است که این سه نهاد، تاکنون است نتوانسته‌اند با یکدیگر به تعامل برسند. بسیاری از مسائل در دنیا راهکارهای مخصوص به خودش را دارد اما ما هنوز به دنبال اجرای راهکارها برای حل مشکلات نیستیم.

پیری تاکید کرد: به نظر من با ساختارهای موجود قرار نیست صنعت معدن در کشور شکوفا شود. رهبری هم تاکنون چندین بار تأکید کرده‌اند که معدن باید به جای نفت قرار بگیرد اما چه اتفاقاتی افتاده که سازمان زمین‌شناسی که متولی اکتشاف معدن در ایران است، دیگر در حوزه معدن محلی از اعراب ندارد و دیگر اسم این سازمان را هم کسی نمی‌شنود و این سازمان کاملاً به حاشیه رفته است.