به گزارش اکوایران، این در حالی است که ماشین‌آلات معدنی بعد از 10 سال دیگر باید مستهلک شوند و کنار گذاشته شوند. حتی مجوز واردات ماشین‌آلات 10 سال کار کرده هم با اما و اگر همراه است و معدن‌های کوچک حتی برای واردات دستگاه‌های کارکرده هم باید یک دستگاه از هپکو بخرند.

احسان پیری دبیرکل خانه صمت جوانان درباره پنجره واحد به «اکوایران» گفت: این موضوع از زمان آقای احمدی نژاد مطرح شد اما هنوز هم ابتر مانده و اجرایی نشده است.

وی در صورت اجرایی شدن این موضوع و تاثیر آن، بیان کرد: موازی کاری از عمد باعث می‌شود که کارها روی زمین بماند. زمانی می‌گفتند که موازی کاری صرفا یک اتفاق است اما در حال حاضر باورش برای بنده سخت است که سه سازمان یا نهاد بزرگ واقعا نمی‌توانند باهمدیگر به تعامل برسند؟ 95 درصد از عرصه کشور دست سه ارگان بزرگ کشور است. آیا نمی‌توانند 40 درصد از آن را آزاد کنند؟ این کار انجام نشده یا نمی‌خواسته‌اند که انجام بدهند؟ به نظرم حاشیه‌ها جذابیت بیشتری برای این سازمان‌ها و ارگان‌ها دارد.

پیری درباره ممنوعیت واردات ماشین آلات و عقب نشینی وزارت صمت در این باره نیز تصریح کرد: روزی خدمت آقای فاطمی امین بودم و درخصوص واردات ماشین‌آلات معدنی صحبت می‌کردیم. به ایشان گفتم کسی که ماشین‌آلات معدنی وارد می‌کند که نمی‌خواهد با این ماشین‌ها دور دور کند. نهایتاً شاید واردکننده ماشین‌آلاتی که وارد می کند را به بقیه گران بفروشد. در آن حالت هم اگر واردات برای همه آزاد باشد دیگر گران نمی‌خرند و خودشان ماشین‌آلات مورد نیازشان را وارد می‌کنند. البته باید بگویم که در کشور زیرساخت‌های مورد نیاز برای ماشین‌آلات روز دنیا وجود ندارد.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود کمبود اپراتور این ماشین‌آلات جدید است که در کشور وجود ندارد و اپراتورها باید آموزش‌های جدید ببینند. مشکل دیگر مربوط به سوخت است و ماشین‌آلات معدنی جدید با استاندارد یورو پنج سازگار است و گازوئیل ایران نهایتاً با استاندارد یورو سه تولید می‌شود که ماشین‌آلات جدید با سوخت گازوئیل ایرانی دچار مشکلات زیادی می‌شوند و وزارت صنعت باید این مشکل سوخت و آموزش اپراتورها را حل کند. در کل باید بگویم که اگر وضعیت واردات ماشین‌آلات صنعتی به همین سبک و سیاق ادامه پیدا کند، به سرنوشت ایران خودرو و سایپا دچار می‌شویم. هنوز هم می‌گویند که باید برای حمایت از تولید داخلی و ملی، از ایرانخودرو و سایپا حمایت کنیم. 60 سال از این حمایت از تولید داخلی می‌گذرد. این دو خودروساز هیچ‌وقت روی پای خودشان نایستاد‌ه‌اند. باید از تجربیات حوزه‌های دیگر استفاده کنیم. اگر واقعا هپکو می‌توانست ماشین‌آلات صنعتی تولید کند ما دیگر از دستگاه‌های کاترپیلار 40 یا 50 سال گذشته در معادن استفاده نمی‌کردیم. قیمت دستگاه‌های هپکو هم به‌شدت گران است.

پیری اضافه کرد: دست معادن بزرگ کشور باز است و مجوز واردات ماشین‌آلات صنعتی را گرفته‌اند و دستگاه‌های مورد نیازشان را وارد می‌کنند. اما دست معدن‌های کوچک مقیاسی که 85 درصد فعالیت های معدنی در کشور را پوشش می‌دهند برای واردات ماشین‌آلات بسته است. اگر هم به معدن‌های کوچک مجوز بدهند به سختی مجوز واردات ماشین‌آلات 10 سال کار کرده را می‌دهند. این در حالی است که ماشین‌آلات معدنی بعد از 10 سال دیگر باید مستهلک شوند و کنار گذاشته شوند. حتی مجوز واردات ماشین‌آلات 10 سال کار کرده هم با اما و اگر همراه است و معدن‌های کوچک حتی برای واردات دستگاه‌های کارکرده هم باید یک دستگاه از هپکو بخرند.در نهایت این وضعیت نمی‌تواند منجر به شکوفایی صنعت معدن در کشور شود.