کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار بین الملل آهن و فولاد، درباره تصمیم دولت روسیه به وضع عوارض 7  درصدی برای صادرات فولاد، اظهار کرد: 22  سپتامبر 2023، دولت روسیه به طور ناگهانی اعلام کرد عوارض صادراتی را به صورت پلکانی برروی اگثر محصولات صادراتی خود وضع کرده است. تاریخ اجرای این تصمیم نیز اول اکتبر است.

وی ادامه داد: بنده پس از مطالعه کامل اسنادی که دولت روسیه درباره این تصمیم منتشر کرده، مشخص شد یک برنامه ریزی حداقل 4  ماهه برای این موضوع داشته و یک فرصت 10  روزه به مخاطب ها داده است. هرچند که یکی از مسائل مطرح شده در سطح بازار جهانی این است که برخی از خریداران نسبت به خرید محصولات اقدامات لازم را انجام داده بودند و این عوارض باعث می شود قیمت محصول مثلا در ارتباط با بیلت Foe دریای سیاه امروز ( در زمان مصاحبه) 475 دلار است که قبل از اعلام این عوارض 5  دلار ارزان تر بود.

جعفری طهرانی بیان کرد: روسیه این فرمول پلکانی را براساس نرخ برابر روبل با دلار آمریکا است. قیمت پایه اولیه ضریب 4  درصد است زمانی که روبل پایه قوی  دارد اما با ضعیف شدن روبل در برابر دلار، عوارض 7 درصد وضع می شود. تاریخ معدل گیری نیز از 26  ماه میلادی قبل تا 25  ماه میلادی بعدی است. در حال حاضر چون نرخ برابری 96  روبل ، 1  دلار است، این عوارض 7 درصد است. سقف عوارض برای ماه اکتبر اعلام می شود. این عوارض در طول 15  ماه آینده براساس تصویب شخص پوتین لازم الاجرا است.

وی در ادامه افزود: این تصمیم کل زنجیره از بالادست، میان دست و پایین دست را شامل می شود که در کنار آن تنها استثنا ها در ارتباط با صنعت نفت خام و مشتقات آن است. روسیه یکی از صادرکنندگان چوب دنیا است که این محصول هم در این تصمیم لحاظ نشده است. همچنین غلات نیز از محصولات دیگری است که روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان آن است که به همراه روغن خوراکی در این عوارض دیده نشده است.

این تحلیلگر ارشد درباره علت این تصمیم، بیان کرد:  دولت روسیه دو علت را برای این تصمیم اعلام کرده است. دولت روسیه به کسری 2  درصدی خود اشاره کرده است و قرار است این کسری را تا ابتدای 2025 کاهش دهد. به همین دلیل این عوارض تا پایان 2024 وضع شده است. این کسری بودجه معادل 600میلیارد روبل  معادل 6 میلیارد و 260 میلیون دلار آمریکا است. البته باید به این موضوع توجه داشت که این رقم عدد کمی نیست. اگر بخواهد در ماه این رقم را از محل عوارض صادراتی تامین کند، کمی دور از ذهن خواهد بود. طبیعتا این تصمیم باعث می شود که روسیه از بازار صادراتی حذف شود. در نتیجه این موضوع یک بهانه یا توجیه برای این تصمیم است. علت اصلی به سیاستی باز می گردد که پوتین اتخاذ کرده است.

ویدئو کامل این برنامه را می‌توانید اینجا ببینید: