کیوان جعفری طهرانی تحلیلگر ارشد بازار جهانی آهن و فولاد درباره بحث کاهش تولید صنعت فولاد در تابستان به ویژه برای فولاد مبارکه، اظهار کرد: عرضه ای که فولادسازان از جمله مبارکه در مرداد ماه داشته ربطی به میزان تولید ندارد. درواقع میزان عرضه می تواند از موجودی کارخانه انجام شود. برخی نسبت به میزان افزایش عرضه در کدال و میزان تولید نقدهایی داشتند، این طور نیست زیرا تولید ماه و عرضه ماه با هم متفاوت است.

وی ادامه داد: ما شاهد هستیم به علت قطع برق و گاز، به ویژه گاز که  موضوعی مهم است، زیرا کوره های قوس الکتریکی صدمه می بینند زیرا نمی توان آهن اسفنجی را دپو کرد و قابلیت اکسیده شدن دارد و به خرید بریکت گرم روی آورده اند.

جعفری طهرانی در ادامه بیان کرد: خواهش بنده از فولادسازان کشور این است که تمرکز بربریکت باشد آن هم به عنوان یک راه فرار، بریکت گرم و سرد می تواند راهکاری در این زمینه باشد.

وی افزود: شاید باورتان نشود اما کشورهای منطقه از روی دست ایران مطلب می نویسند. اگر امروز پاکستان دو پروژه میدرکس جدید HBR دارد و عمان و ابوظبی یا دیگر کشورهای عربی به جای DIR نیز به این سمت رفته اند. دلیل اصلی نیز آن است که به این باور رسیده اند، بریکت گرم قابلیت استوک و پایداری را دارد. درنتیجه اگر یک فولادساز نسبت به نگهداری ماده اولیه مورد نیاز خود در فصلی که تولید بالا است اقدان می کند تا در ماهی که تولید کم است، تولید خود را ادامه دهد، اقدام بسیار خوبی است.

جعفری طهرانی ادامه داد: این کار می تواند با تولید محصولات پایین دستی هم انجام شود، زیرا در فصلی که تولید کم است، شکی به بازار وارد نشود.

وی تصریح کرد: این بحران یک بحران جدی است، فراموش نکنیم این بحران را کشورهای منطقه نیز رصد کرده و  پیش بینی های لازم را انجام می دهند.

به گفته وی، تاثیر کمبود برق در تابستان 1401، نسبت به کمبود 2.5  ماهه گاز روی قیمت بیشتر بود. البته قیمت فولاد ایران را قیمت جهانی درباره فوب تعیین می کند. درواقع قطع برق روی قیمت صادراتی تاثیر گذار بوده و این نگرانی جدی است.

گفت‌وگوی کامل را اینجا مشاهده کنید: