به گزارش اکوایران؛ ارزیابی عملکرد اجرای شاخص محیط کسب و کار در سال 1401 به نوعی از خودزنی بخش خصوصی حکایت دارد، بطوریکه در گزارش عملکرد سه نهاده غیردولتی (اتاق بازرگانی ایران ، اتاق اصناف  و  اتاق تعاون) منفی بوده است که این امر از مردودی این دستگاه‌ها در بهبود کسب و کار حکایت دارد.

 براساس نتایج طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی مرتبط با محیط کسب‌وکار در سال 1401 شاخص ملی عدد 4.81 رسیده (امتیاز 1 به معنی رضایت کامل و امتیاز 10 به معنی نارضایتی مطلق است) عدد به دست آمده نشان‌دهنده کاهش بسیار جزئی در رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور در سال 1401 نسبت به سال قبل (4.79) است. درصد تغییرات شاخص ملی ارزیابی عملکرد دستگاه اجرایی در سال 1401 نسبت به سال 1400 برابر با 0.38 درصد بوده است. در این شاخص مثبت بودن درصد تغییرات به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت سال گذشته است.  این شاخص در سال 98 برابر با 4.47 درصد و در سال 99 نیز با برابر با 4.66 درصد بوده است.

در سال 1401 فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این طرح، از سه دستگاه اصلی شامل «سازمان بهزیستی کشور»، «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور» و «نیروی انتظامی» بیشترین میزان رضایت را داشته‌اند و از سه دستگاه اصلی شامل «بانک مرکزی »، «شهرداری‌ها» و «سازمان برنامه‌ و بودجه» کمترین میزان رضایت را نسبت به سایر دستگاه‌ها اعلام کرده‌اند.

222222

شاخص ارزیابی عملکرد نهادهای غیردولتی  

شاخص ارزیابی عملکرد نهادهای غیردولتی مرتبط با محیط کسب و کار در چهار زیر شاخص «سهولت در فرایندهای اداری و سرعت در ارائه خدمات»، «کیفیت رسیدگی به درخواست‌های قانونی مراجعان»، «نحوه رفتار با فعالان اقتصادی و تکریم اربار رجوع» و «شفافیت و اطلاع‌رسانی در زمینه نحوه ارائه خدمات» برای سه نهاد  اتاق بازرگانی ایران ،  اتاق اصناف  و  اتاق تعاون  مورد ارزیابی قرار گرفته است که درصد تغییرات شاخص در سال 1401 نسبت به سال 1400 نشان می‌دهد این میزان در اتاق بازرگانی 8.96- درصد، در اتاق اصناف 1.12- درصد و در اتاق تعاون، 5.38- درصد بوده است. در اینجا نیز مثبت بودن درصد تغییرات به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به سال گذشته است.

 کدام استان‌ها شرایط بهتری داشتند؟

اما کدام استان‌ها در این شاخص توانستند رضایت فعالان اقتصادی را جلب کنند‌؟ گزارش منتشر شده از سوی اتاق بازرگانی ایران در سال 1401 دستگاه‌های اجرایی در استان‌های «مرکزی»، «سمنان» و «آذربایجان غربی»، به ترتیب بیشترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را جلب کرده‌اند و در مقابل دستگاه‌های اجرایی در استان‌های «اردبیل»، «لرستان» و «خوزستان»، کمترین میزان رضایت فعالان اقتصادی را به خود اختصاص داده‌اند.

بهترین و بدترین رشته فعالیت‌ها کدامند؟

از سوی دیگر اطلاعات حاصل از نتایج پنجمین طرح ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرای کشور مرتبط با محیط کسب‌وکار، میزان رضایت فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی از عملکرد دستگاه‌ها در سال 1401 در بخش کشاورزی در مقایسه با رضایت فعالان اقتصادی در بخش‌های خدمات و صنعت، نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

1111111

روند بررسی محیط کسب و کار در 1401

در پنجمین دوره از اجرای این طرح عملکرد 44 سازمان و نهاد ملی و استانی در سال 1401 و در قالب دو گروه عمده دستگاه‌های اصلی و فرعی مرتبط با محیط کسب‌وکار توسط 2 هزار و 516 فعال اقتصادی منتخب از زیرمجموعه اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون مورد ارزیابی قرار گرفت. محیـط کسـب‌وکار بـه مجموعـه عواملـی گفتـه می‌شـود کـه بـر عملکـرد یـا اداره بنگاه‌هـای اقتصـادی مؤثـر هستند، اما تقریبا خـارج از کنتـرل مدیـران بنگاه‌هـا قـرار دارنـد؛ عواملـی نظیـر «قوانیـن و مقـررات»، «عملکـرد دســتگاه‌های اجرایــی»، «فرهنــگ کاری در یــک منطقــه» و ... کــه در کشــورها و مناطــق جغرافیایــی گوناگــون، در هـر رشـته کاری و نیـز در طـول زمـان متفـاوت هسـتند.

امـروزه، بهبـود محیـط کسـبوکار یکـی از مهمتریـن راهبردهـای توسـعه اقتصـادی در هـر کشـور بـه شـمار مـیرود و نقـش دسـتگاه‌های اجرایـی بـرای بهبـود ایـن محیـط بـه ویـژه از جنبـه مؤلفه‌هـای نهـادی بسـیار چشـمگیر و تأثیرگـذار اسـت. در سـال‌های گذشـته و براسـاس مفـاد قانونـی از جملـه قانـون بهبـود مسـتمر محیـط کسـبوکار، قانـون برنامـه ششـم توسـعه و مصوبه‌هـای هیـات وزیـران، تکالیـف متعـددی بـرای دسـتگاههای اجرایـی در جهـت بهبـود محیـط کسـب وکار تعییـن شـده تـا منجـر بـه ارتقـای جایـگاه بین‌المللـی ایـران در وضعیـت کسـب وکار و همچنیـن رفع مشکلات موانـع پیـشروی فعـالان اقتصـادی و سـرمایه‌گذاران در کشـور شود.