به گزارش اکوایران، محمدرضا بهرامن نایب رییس اول اتاق بازرگانی ایران با اشاره به موضوع تامین ماشین آلات و حمایت از تولید داخل، بیان کرد: این نگاهی که ما فکر می کنیم می توانیم تمام نیازهای بخش معدن را در تولید داخل داشته باشیم، نگاه اشتباهی است. چرا تقاضا به اندازه ای نیست که بتوان شاهد تکاپوی یک صنعت بود. اگر هم باشد شاید در کوتاه مدت باشد اما پس از آن باید چه کار کرد.

وی ادامه داد: بهتر است سهم ما در بازارهای مصرف داخلی برای تولیدکنندگان داخلی آنهایی باشد که می توان به راحتی تولید و در اختیار مصرف کننده معدنی در بخش معدن و ماشین سازی قرار دهند. اگر این اتفاق رخ دهد بدون شک مشکلی نیست و تولید کننده داخلی می تواند در مسیر خوبی حرکت کند. ما شرکت های به نامی را در کشور داریم که تولید کننده ماشین آلات مورد نیاز بخش معدن هستند.

رییس خانه معدن ایران، تصریح کرد: برخی از این شرکت ها قبل از انقلاب فعالیت های خود را شروع کردند. چه بهتر که بتوانند نیازهای بخش معدن را تولید کنند، اما سوال این است که می توانند همه سایزهای مورد نیاز را تامین کنند؟ به نظر بنده این موضوع نگاه اشتباهی است و استراتژی ای بود که به هر طریقی مطرح شد و امروز این شرکت ها با چالش همراه شدند و آن را به مصرف کننده داخلی انتقال دادند. این مصرف کنندگان معدنکاران داخلی هستند.

بهرامن اظهار کرد:  خوشبختانه نگاه امروز توسط حکمرانی در بخش معدن، توانست حرکت جدیدی را انجام دهد و آن عارضه به طور کل رفع شده است. یعنی هم تولید داخلی در حال انجام است و هم می توانیم در حوزه واردات مواردی را داشته باشیم. ماشین آلات معدنی، ماشین آلات خط تولید هستند، ما اگر ماشین آلات خط تولید را نداشته باشیم نمی توانیم به برنامه ریزی هایی که برای تولید پیش بینی کرده ایم دست پیدا کنیم.

وی افزود: باید همیشه ماشین آلات ما به روز باشد. امروز یکی از مشکلات، ماشین آلات کهنه است که در بخش معدن در حال استفاده است. درواقع ماشین هایی هستند که سوخت بالایی مصرف می کنند، چرا نباید شرایطی را داشته باشیم که فعالیت این نوع ماشین آلات کمتر شود.

بهرامن تصریح کرد: اگر تولید داخلی می تواند پاسخگوی نیاز بخش معدن باشد این نیاز تامین شود، در غیر این صورت باید در بخشی که توان پاسخگویی وجود ندارد از واردات استفاده کرد. در غیر این صورت سرمایه های ملی را از دست داده ایم و بدون شک به برنامه های مشخص شده نخواهیم رسید. امروز رشد 13  درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شده است اما این رشد با چه ابزاری قرار است محقق شود؟

رییس خانه معدن ایران تصریح کرد: مدیریت و تجهیزات دو عامل اصلی برای تحقق برنامه های موجود در بخش معدن است. این دو بخش باید در کنار هم قرار گرفته تا بتوانیم رشد 13  درصدی که امروز حداکثر 4  درصد است را محقق کنیم. زیرساخت های لازم بدون هماهنگی و نگاه حکمران در بخش معدن ایجاد نمی شود.

بهرامن همچنین گفت: البته حکمران هم در بخش معدن تنها نیست. درواقع باید همه نگاه ها برای حمایت از حکمران در بخش معدن باشد تا بتوانیم به اهداف برنامه دست پیدا کنیم. درنتیجه نگاه به متولی در بخش معدن امروز نگاه معمولی و در حد یک معاونت نیست، امروز نگاه حکمران به بخش معدن باید مشابه نگاه به یک وزارتخانه باشد.

وی اضافه کرد: اگر این اهداف را بتوانیم برای این وزارتخانه تخیلی تعریف کنیم، می توانیم به اهداف مشخص شده در برنامه هفتم توسعه دست پیدا کرد.

به گفته بهرامن، امروز شورای راهبردی بخش معدن تشکیل شده است که تمام برنامه ها را از شناسایی اولیه تا انتهای خط که بازار است رصد می کند. این شورا یک سهم بزرگی را برای بخش خصوصی تعریف کرده است.امروز بخش خصوصی ما در بخش معدن رشد بسیاری نسبت به کشورهایی مثل ترکیه و عربستان دارد.

وی اظهار کرد: فضا مساعد بوده و این رشد انجام شده است و امروز می تواند در کنار متولی بخش معدن، بخشی از وظایفی را که دولت دارد ، بر عهده بگیرد. این نگاه باید دو طرفه باشد. ظرفیت بخش خصوصی باید در کنار ظرفیت اجرایی بخش دولتی قرار بگیرد.

بهرامن گفت: البته بخش خصوصی باید خود را تجهیز کند. اما باید فضا را برای این مجهز کردن آماده کرد.

ویدیو کامل این گفت‌وگو را این‌جا ببینید: