به گزارش اکو ایرا، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که به صورت ماهانه منتشر می‌کند با استفاده از اطلاعات شرکت‌های فعال در بورس شاخص‌های بخش صنعت و معدن را اعلام می‌کند.

 در بهمن ماه 1402 تورم نقطه به نقطه فعالیت‌های صنعتی یعنی تغییرات قیمت این کالاها نسبت به بهمن سال قبل 23.6 درصد بوده است.

 همچنین در میان 13 زیرگروه این بخش رکورد تورم نقطه به نقطه برای زیرگروه‌های لاستیک و پلاستیک، خودرو و قطعات و معدن بوده است. این در حالی است که در کوتاه مدت یعنی یک ماه گذشته بیشترین رشد قیمت را فلزات پایه داشته‌اند.

تورم 23.6 درصدی کل کالاهای صنعتی  

 گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تورم ماهانه کالاهای بخش صنعت در بهمن امسال نسبت به ماه قبل 0.8 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در مقیاس سالانه تورم نقطه به نقطه بهمن 3.3 واحد درصد افت کرده و به 23.6 درصد رسیده است.

 بنابراین می‌توان گفت که قیمت کالاهای صنعتی در مدت اخیر در وضعیت ثبات بیشتری پیدا کرده است.

 اما این وضعیت در میان همه زیرگروه‌های این بخش یکسان نبوده است. به طوری که در ماه گذشته تورم ماهانه در 5 زیرگروه رشد کرده که فلزات پایه رکورددار بوده‌اند.

021223

تورم حدود 5 درصدی تولیدات صنایع فلزات پایه

 مرکز پژوهش‌های مجلس بخش صنعت و معدن را به 13 زیرگروه تقسیم کرده است. تورم ماهانه کل صنعت در بهمن در میان این زیرگروه‌ها تورم ماهانه در 5 زیرگروه معدن، شیمیایی (به جز دارو)، لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک، سایر کانی غیر فلزی و فلزات پایه رشد کرده است.

 اما در این میان رکورد رشد تورم ماهانه برای زیرگروه فلزات پایه بوده که در فاصله دی تا بهمن امسال کالاهای آن حدود 5 درصد رشد قیمت داشته‌اند. منظور از فلزات پایه تمام فلزات مانند فولاد، آلومینیوم، مس، روی، سرب و... است که مواد اولیه برای بسیاری از صنایع دیگر هستند و بنابراین رشد قیمت آن‌ها می‌تواند به سایر بخش‌های اقتصاد نیز منتقل شود.

 اما در بازه سالانه یعنی در نسبت با بهمن سال 1401 قیمت‌ها در هر 13 گروه با افزایش همراه بوده که این رشد قیمت در 5 بخش بالای 30 درصد بوده است.

تورم نقطه به نقطه بالای 30 درصدی در 5 زیرگروه صنعت

 در بهمن امسال تورم نقطه به نقطه زیرگروه‌های صنعت در همه زیرگروه‌ها مثبت بوده است. این به این معناست که همه کالاهای صنعتی در یک سال گذشته گران شده‌اند.

 اما این گرانی در برخی بخش‌ها شدیدتر بوده است. این بخش‌ها شامل معدن، لاستیک و پلاستیک، سیمان، فلزات پایه و خودرو و قطعات بوده‌اند که بیش از 30 درصد رشد قیمت را در یک سال اخیر داشته‌اند.

 در میان این بخش‌ها رکورد تورم برای زیرگروه معدن، لاستیک و پلاستیک و خودرو و قطعات بوده که قیمت کالاهای آن‌ها حدود 40 درصد یا بیشتر افزایش یافته است.

021223