در گذشته دلار نقدی تهران با نرخ فردایی هرات معامله می‌شد که نشان می‌داد هرات، در نقش لیدر بازار نقدی تهران می‌کند. بعضا هم فاصله قیمتی در بیشترین حالت خودش، به 300 تومان می‌رسید. یکی از دلایلی که این اتفاق افتاده، تفاوت انتظارات و روند معاملات در این دو بازار است. طبیعتا معامله‌گران بازار هرات به توافق خوشبین‌تر از معامله‌گران تهران هستند.

نکته دیگر اینکه در بازار هرات معامله‌گران می‌گویند تومان کم شده و دارندگان دلار فروشنده شدند، بخاطر اینکه به تومان نیاز دارند، همین موجب کاهش بیشتر قیمت در بازار هرات شد. درحالیکه در بازار تهران، اوضاع کاملا برعکس است. یعنی دارندگان دلار تهران به تومان نیاز ندارند و فعلا راغب نیستند بفروشند.

یک دلیل دیگر که در گذشته این فاصله اتفاق نمی‌افتاد، امکان جابجایی هرات و تهران بود. هر موقع شکاف نرخ در هرات و تهران زیاد می‌شد با آربیتراژ، این شکاف برطرف می‌شد. اما الان حضور طالبان، مانعی برای جابجایی است، برای همین با وجود اینکه فرصت آربیتراژی مناسب است، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.

درهم امارات نیز جز ارزهایی بود که در برابر کاهش قیمت مقاومت می‌کرد و حتی بعضی از معامله‌گران می‌گفتند نسبت به ارزهای دیگر حباب پیدا کرده‌است.

یکی از دلایلی که بازارها در مناطق مجاور خیلی انعطاف به خرج دادند، خبر وال استریت ژورنال بود. این رسانه برای اولین بار نسبت به حصول توافق بین ایران و طرف مقابل ابراز خوشبینی کره است. در نظر معامله‌گران وال استریت ژورنال رسانه‌ای است که معمولا رخ بدبینانه ماجرا را به تصویر می‌کشد، بنابراین وقتی این رسانه هم به جرگه خوشبین‌ها می‌پیوندد، یعنی وضعیت توافق نسبت به قبل تغییر کرده است.

نکته جالب بازار دیروز درمورد اونس جهانیست، روز گذشته اونس جهانی با یک صعود به بالای 1817 دلار رسید که معامله‌گران می‌گفتند در پی این اتفاق احتمالا آربیتراژکار دلار فروخته و تبدیل به طلا می‌کند.

نکته دیگر بازار این بود که ابراهیم رئیسی امروز به روسیه سفر می‌کند، معامله‌گران از سفر وزیرخارجه آمریکا به مسکو صحبت می‌کردند و در نظر آن‌ها این سفر معنادار بود.

باوجود همه این نشانه‌ها توافق هنوز در بازار تهران رویت نشده است.