بازار دلار در واکنش به توافق ۲۵ ساله با چین یا سفر اخیر مقامات ایرانی به روسیه، واکنش کاهشی معناداری از خود نشان نداده است. در مقابل، خبرها و شایعات پیرامون مذاکرات وین به دقت در بازار ارز دنبال می شود و تغییرات قیمتی را به دنبال دارد.

به عنوان مثال، در روزهای اخیر با اینکه سفر ابراهیم رییسی به کرملین مورد توجه بسیاری از رسانه ها قرار گرفت، ارزش دلار فاصله بیشتری از ابتدای کانال ۲۷ هزار تومانی پیدا کرد و در روز گذشته نیز وارد کانال ۲۸ هزار تومانی شد. این موضوع از نگاه برخی فعالان به معنای آن است که بازار ارز نزدیکی به روسیه را حداقل به عنوان نقطه اتکایی در نظر نمی گیرد که منجر به گشایش های اقتصادی  شود یا حداقل چتر امنیتی را ایجاد کند که در سایه آن، ‌گره های دیپلماسی  گشوده شود.

از لحاظ اقتصادی گفته می شود که چین با انعقاد قراداد ۲۵ ساله با ایران تبدیل به خریدار نفت کشور خواهد شد و بازار دیگر تحت تاثیر تحریم های آمریکا قرار نخواهد گرفت. با این حال، این موضوع در هفته های اخیر زمینه ساز فشار معنادار فروشندگان ارزی  نشده است.

در شرایطی که روابط با چین و روسیه اثر خاصی در بازار ارز نگذاشته است، خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای به دقت در بازار ارز رصد می شود و خبرهای مثبت قیمت را در مسیر نزولی قرار می دهد و وقایع منفی زمینه ساز قدرت خریداران می شود.

دلار و سکه پشت خطی 5 بهمن

به گفته برخی فعالان، علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر نیز وابسته به مذاکرات وین بوده است.  از نگاه برخی فعالان، آمریکا هم چنان مقاومت می کند که تعهدی برای عدم خروج دوباره از توافق هسته ای موسوم به برجام بدهد و از آن سو عنوان شده است که ایران نیز خواهان پذیرش یک توافق موقت نیست. در چنین فضایی، برخی از خریداران احتیاطی وارد بازار ارز شده اند و در صورت عبور دلار از محدوده ۲۸ هزار ۲۰۰ تومان، قدرت نمایی بیشتری نیز از خود نشان خواهند داد.برگشت دلار به زیر محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان، زمینه ساز فشار فروشندگان خواهد شد.

به نظر می رسد، بازارتصور می کند که رابطه با چینی ها در دوران تحریم منجر به کاهش نوسان ارزی نشد و به همین دلیل چشم به مذاکرات هسته ای دارد که توافق قبلی آن، زمینه ساز ۲ سال آرامش موقت در معاملات دلار شد. از سال انعقاد برجام یعنی سال ۹۴ تا انتهای ۹۶، نوسان قابل توجهی در بازار ارز رخ نداد. توافق دیگری حداقل می تواند به طور موقت زمینه ساز خروج سفته بازان از بازار شود. رابطه با چینی ها در صورتی به کاهش نوسان دلار کمک خواهد کرد که معامله گران متوجه شوند،‌چین در شرایط تحریمی از ایران حمایت عملی صورت خواهد داد، نه اینکه این کشور خود به دلیل روابط با آمریکا،‌همکاری عملی ناچیزی را نشان دهد.