به گزارش اکوایران، در حالی که تا چند هفته قبل پیش بینی می شد که مهم ترین موضوع در بازار طلا تورم بی سابقه در آمریکا و همچنین نحوه واکنش فدرال رزرو به آن باشد، موضوع اوکراین در حال حاضر به عامل اصلی تبدیل شده است. هر چند که به نظر می رسد در بلند مدت عوامل یاد شده به بازار باز خواهند گشت.

طلا در معاملات روز سه شنبه تا مرز 1923 دلاری بالا رفت؛ محدوده قیمتی که فلز زرد برای آخرین بار نه ماه پیش موفق به رسیدن به آن شده بود. با این وجود سرمایه گذاران و معامله گران بازار طلا ترجیح دادند تا تعیین وضعیت تنش های اوکراین در حوالی مرز 1900 دلاری به معامله بپردازند. جالب اینکه روز گذشته نیز فلز زرد قله هشت ماهه را امتحان کرده بود و به سمت مرز 1900 دلار بازگشته بود.

این در حالی بود که بازارهای دیگر حساسیت بیشتری به اعلام استقلال دو ناحیه شرقی اوکراین نشان دادند. شاخص بازارهای سهام آمریکا با پیش بینی تحریم های شدیدی که احتمالا غرب علیه روسیه وضع خواهد کرد با ریزش قابل توجه مواجه شد، در حالی که از سوی دیگر قیمت نفت به بالاترین حد خود از سال 2014 رسیده است. قیمت هر بشکه نفت برنت در روزی که گذشت به بالاتر از 99 دلار رسید، هر چند که بعد از آن تا کانال 96 دلار عقب نشینی کرد. قیمت هر بشکه نفت برنت از ابتدای ماه فوریه تاکنون بیش از 6.7 درصد افزایش پیدا کرده است.

رویترز نیز روز سه شنبه اعلام کرد که در صورت حمله روسیه به اوکراین دولت جو بایدن روسیه از از بسیاری از کالاها و خدمات مربوط به تکنولوژی بالا و همچنین کالاهای خارجی محروم خواهد کرد. در این شرایط افزایش قیمت طلا که به طور سنتی نقش پناه گاه امن سرمایه را بازی می کند محتمل خواهد بود.