به گزارش اکوایران، پس از افزایش نرخ بهره آمریکا به نیم درصد برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۸، جرومی پاول رییس فدرال رزرو در سخنرانی خود گفت که با توجه به تورم بی سابقه آمریکا در چهار دهه گذشته، بانک مرکزی آمریکا می تواند اقدامات خود را برای کنترل تورم شتاب دهد. در پی سخنرانی رئیس فدرال رزرو شاخص دلار رشد کرد و اونس طلا کاهشی شد و به محدوده ۱۹۱۵ دلار در هر اونس رسید. تحلیلگران افزایش نرخ بهره آمریکا را تا پایان سال جاری تا  ۱.۸ درصد پیش بینی کرده‌اند که نشان‌دهنده رویکرد انقباضی برای کاهش تورم است. ایالات متحده هدف گذاری تورم خود را برای بلند مدت حدود ۲ درصد قرار داده که کمتر از نرخ تورم کنونی است.

البته با کاهشی شدن اونس طلا پس از سخنان پاول ، طلا برخلاف باور بعضی از تحلیلگران، محدوده حمایت ۱۹۰۰ دلاری را از دست نداد و تا محدوده ۱۹۶۴ دلار پیشروی کرد و پایان هفته در قیمت ۱۹۵۷ دلار بسته شد. 

علت افزایش ارزش طلا با وجود تشدید سیاست های انقباضی، ناشی از تنش های اوکراین و روسیه است. ادامه جنگ میان دو کشور و ابهام در نتیجه‌ مذاکرات باعث افزایش قیمت طلا شده است. هم چنین تحریم های وضع شده بر اقتصاد روسیه که پایان آن نامشخص است، باعث اختلال در زنجیره تامین و عرضه کامودیتی ها شده است. روسیه تامین کننده اصلی گاز و نفت اروپا است و تحریم روسیه مستقیما قیمت آلومینیوم و مس را تحت تاثیر قرار می دهد که موجب افزایش قیمت کالاهای ثانویه و تورم می شود. اقتصاد اروپا به خاطر وابستگی بیشتر به کامودیتی های کشور روسیه برای تولید کالاها، در کوتاه مدت آسیب پذیرتر است.از طرفی چون بخشی از تورم  تحمیل شده بر آینده اقتصاد جهانی به خاطر افزایش قیمت نفت و گاز است، رویکرد بانک‌های مرکزی در برابر شوک های قیمتی نفت سختگیرانه نیست. به همین دلیل در قیمت های بالای نفت که نشان دهنده ناهنجاری در قسمتی از اقتصاد است قیمت طلا نیز افزایش می یابد. 

برآیند شرایط موجود باعث افزایش تقاضا در سمت خرید اونس طلا در هفته گذشته شده و از سقوط قیمت طلا به زیر محدوده حمایتی ۱۹۰۰ دلاری جلوگیری کرده است. خریداران طلا  در کوتاه مدت تحولات روسیه و اوکراین و قیمت نفت را مهم تر از سخنان رییس فدرال رزرو ارزیابی می‌کنند و افزایش یا کاهش تنش ها اثر بیشتری بر قیمت طلا  دارد. تحلیلگران فنی شکست محدوده ۲۱۰۰ دلاری و تثبیت بالای آن را نشانه ای برای صعودی شدن بازار طلا در نظر می گیرند.