به گزارش اکوایران، دلار آزاد سه روز است که در بالای این سد قیمتی نوسان میکند و همین مسئله باعث شده که تحلیلگران فنی باور کنند که این کانال موقعیت جدید اسکناس آمریکایی است.

در هفته ای که گذشت عوامل بنیادی بازار ارز نیز همپای دلار آزاد در سال جدید رکورد زدند. 

دلار نیما رکورد زد

در پایان هفته، قیمت فروش حواله در سامانه نیما ۲ درصد نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد داشته است. آنچه که توجه تحلیلگران را جلب کرد رکورد شکنی مهم دلار سامانه نیما بوده است. قیمت دلار در آخرین روز هفته، سقف قیمتی خود در سال ۱۴۰۰ را شکست و در محدوده ۲۵۰۷۲ هزار تومان معامله شده است. تغییرات قیمتی دلار نیما همیشه مورد توجه معامله گران بازار است و کاهش و افزایش در این بازار، انتظارات در بازار را رهبری می کند. تغییر کانال قیمتی دلار نیما در پایان هفته ترس بازار را برای قرار گرفتن دلار آزاد در کانال جدید کاهش می دهد.

بانک مرکزی بازار ارز را چگونه هدایت کرد؟

در پایان هفته قبل دلار سنا و متشکل نیز افزایش داشته اند. دلار سنا هفته گذشته حدود ۱.۸ درصد افزایش یافته و به بالاترین قیمت خود از بهمن ماه رسیده است. دلار متشکل نیز در پایان هفته یک پله بالاتر آمد و در قیمت ۲۵۶۳۶ تومان برای فروش روی تابلوی صرافی ثبت شد. 

با توجه به قدرت بالای بانک مرکزی در بازار سنا و متشکل معامله گران افزایش قیمت دلار متشکل و سنا در پایان هفته را نشانه اجازه بازارساز برای قرارگیری دلار در کانال ۲۸ هزار تومان می دانند.

تغییر مهم قیمت تعادلی درهم 

امارات یکی از مهمترین مبادی صادرات و واردات کالای کشور است. به همین دلیل قیمت درهم امارات در بازار پس از دلار نیما نشان دهنده قیمت تقاضای بازیگران اصلی در بازار ارز است. و افزایش قیمت تعادلی در این بازار قیمت بازار تهران را تحت تاثیر قرار می دهد. درهم امارات در پایان هفته در قیمت ۷۶۹۰ تومان معامله شد. محاسبه نرخ برابری درهم به دلار نشان می دهد که معامله گران درهم دست بالای خرید را دارند و قیمت بالای ۲۸۲۰۰ تومان دلار را در  معاملات درهم در نظر گرفته اند‌.

حباب طلای آب شده مثبت شد!

معامله گران طلای آب شده هوشمندتر از سایر معامله گران در بازار شناخته می شوند که در نقاط مهم بازار، معاملات آن ها مورد توجه قرار می گیرد. در هر بار قرار گیری دلار تهران در کانال ۲۸ هزار تومانی حباب طلای آب شده منفی می شد و کمتر از ارزش ذاتی خودش معامله می شد و پس از آن دلار به پشت مرز مهم مقاومتی رانده میشد. ولی در این حمله دلار آزاد به مقاومت خود، حباب طلای آب شده حدود  ۷۲ هزار تومان مثبت شد و حضور دلار در کانال جدید را تایید کرد.