معامله‌گران می‌گویند اونس طلا جای کاهش ندارد، سکه در برابر کاهش کوتاه بیا نیست، خط و نشان مالیاتی برای دارندگان ارز، نقل مجلس بازار استانبول بود. ظاهرا بانک‌ها در معادل‌سازی ارز مسافرتی دبه می‌کنند. چرا لیر ترکیه در ایران از جهان گرانتر است؟

بازار ارز چهارشنبه هم نزولی شروع شد و نزولی هم پایان یافت. نزول بازار به دو دلیل است. مثبت شدن فضا برای برجام و احتمال تزریق درهم از دبی.

مثبت شدن فاز برجام بدلیل سفری است که اقای رییسی به عمان دارد، معامله‌گران می‌گویند عمان همیشه میانجی مورد اعتماد ایران بوده، بنابراین این سفر می‌تواند گره‌گشا باشد. تزریق درهم امارات نیز به دیر درآمدن قیمتش برمیگشت. قیمت درهم در پنجمین روز معاملاتی هفته ساعت ۱۲:۳۰ درآمد که یک ساعت و نیم تاخیر داشت. گفته می‌شود این تاخیر قیمت بدلیل تزریق بود.

مهمترین خبر بازار ارز چهارشنبه اطلاعیه سازمان امور مالیاتی بود. سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بود کسانی که اقدام به خرید و فروش ارز خارج از شبکه صرافی و بانکی کرده باشند، مشمول مالیات بر درامد می‌شوند. این خبر بین معامله‌گران دست به دست می‌شد.

مهمترین سوال این بود که شناسایی این گروه چگونه انجام می‌شود؟

آنطور که معامله‌گران می‌گفتند بانک مرکزی سامانه‌ای راه انداخته که از طریق آن نحوه فعالیت صرافان را رصد می‌کند. در این سامانه با سرکشی حساب‌های مرتبط با صرافان، سوژه‌ها را ردیابی و شناسایی می‌کنند. معامله‌گران می‌گفتند این خبر فضای بازار را متشنج کرده بود. به گفته آن‌ها این خبر با هدف تهدید معامله‌گران بزرگ منتشر شده، اما اثرش امکان دارد روی معامله‌گران خرد باشد، چون معامله‌گران کلان به راحتی دم به تله نمی‌دهند.

نکته اول بازار ارز ادامه ریزش لیر در برابر دلار بود که این نرخ برابری به 15.9 رسیده بود، با این رقم، ارزش جهانیش به ریال 1887 تومان می‌شود. اما در بازار ایران نرخ لیر بالاتر از 2000 تومان معامله می‌شود و معامله‌گران دلیل آن را هزینه آوردن لیر به ایران می‌دانستند.

نکته دوم بازار به خرید و فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها برمی‌گردد. متقاضیان و دارنده‌های ارز مسافرتی مدعی بودند که طبق اطلاعیه بانک مرکزی، صرافی‌ها موظفند به متقاضیان ارز مسافرتی که ویزا دارند 2000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها و به کشورهای بدون ویزا، 300 یورو یا معادل آن به سایر ارزها را بدهد. این درصورتی بود که به گفته آن‌ها در صرافی‌ها یا 300 یورو را می‌دهند یا 300 دلار. که این میزان دلار معادل یورو مسافرتی نیست و کمتر است. آن‌ها می‌گویند صرافی‌ها به درخواست آن‌ها برای مابقی دلارها، اینگونه پاسخ می‌دهند که خردش را نداریم.

در بازار سکه نیز نرخ این فلز گرانبها از مرز حمایتیش پایین نیامد و حتی دلار که ریخت، سکه بدون تغییر باقی ماند، که معامله‌گران می‌گفتند سکه کوتاه بیا نیست. همچنین آن‌ها می‌گویند اونس طلا جای کاهش ندارد چرا که شاخص دلار درحال اصلاح است.