معامله‌گران نسبت به نرخ توافقی اعلام شده در روز شنبه اظهار تعجب کردند، برخی هم می‌گفتند این نرخ توافقی جدید، هدف کوتاه مدت بازارساز است.

حال و هوای بازار ارز

پنجشنبه شب خبری آمده بود که بازار متشکل و صرافی‌ها در روز جمعه هم باز هستند. اما ظاهرا در بازار این خبر چندان جدی گرفته نشد و صرافان ترجیح دادند تا روز تعطیل را در بازار سپری نکنند برخی معامله‌گران کف بازار می‌گفتند یکسری تصویربردار دیروز برای ضبط تصاویر بازار به میدان فردوسی آمدند که البته دست خالی برگشتند.

از بازار هرات خبر می‌رسد که بعد از اینکه معاملات فردایی در تهران ممنوع شد، این نوع معاملات در بازار هرات هم ممنوع اعلام شده تا اتاق‌های معامله‌گری در این شهر نیز  دست به عصا حرکت کنند.

مسئله دیگری که در بازار درباره آن زیاد بحث شد، تیتر خبرگزاری فارس و خبر 14 شبکه خبر بود که گزارش داده بودند دلار توافقی در صرافی‌ها در آستانه ورود به کانال 28 هزار تومان است. خبرگزاری فارس هم گزارش داده که دلار با نرخ توافقی در کانال 29 هزار تومان قرار دارد. این قیمت‌ها در بازار با واکنش زیادی مواجه شده بود. البته یکسری از معامله‌گران می‌گفتند این خبر می‌تواند یک سیگنال باشد که هدف بازارساز از قیمت کجاست.

یکی از صرفان به اکوایران گفت که شنبه هم تمامی دلارهایی که از صادرکننده خریده بود را فروخته است.بر اساس مشاهدات اکوایران از بازار ارز، صف دلار مسافرتی همچنان وجود دارد و نرخ دلار روی تابلوی صرافی‌ها خیلی متفاوت است. نرخ‌های متفاوت دلار در یک بازه 4 هزار تومانی قرار داشت که کمترینش 27 هزار و 500 تومان بود.

خبرهای مهم بازار ارز

معامله‌گران می‌گفتند که توییت‌های علی باقری کنی و تحریم‌های آمریکا موتور بازار بودند. فعالان بازار ارز نسبت به توییت‌های باقری واکنش منفی داشتند و شایعه استعفای علی باقری نیز در بازار پیچیده بود.

یک گزارش هم شبکه خبری ایبنا، رسانه نزدیک به بانک مرکزی منتشر کرد که در بازار پیچیده بود. این گزارش به مسئله نگه‌داری ارز در صندوق امانات پرداخته بود و سعی کرد به این سوال پاسخ بدهد که آیا نگه‌داری ارز بالاتر از سقف مجاز در صندوق امانات هم مصداق قاچاق ارز است؟

 در گزارش ایبنا نوشته شده، بر اساس دستورالعمل جدید بانک مرکزی از 10 اردیبهشت، اگر فردی سند معتبر خرید نداشته باشد، نگه‌داری بیش از 10 هزار دلار مصداق قاچاق ارز است. از این گزارش، بعضی از معامله‌گران نتیجه گرفتند که از این به بعد باید شاهد عرضه دلار موجود در صندوق‌های امانی در بازار باشیم. 

خبر دیگر پرداخت بدهی 1.6 میلیارد دلاری عراق به ایران بوده که بازتاب مثبتی بین معامله‌گران داشت. البته ترس برخی دارندگان دلار این بوده که این بدهی به شکل اسکناس پرداخت شود و بازارساز دست بالا را در بازار ارز پیدا کند.

واکنش معامله‌گران به افزایش محدود نرخ سود بین بانکی هم با ترس و واهمه همراه بود و این تلقی برایشان ایجاد شد که قراراست بازارساز به هر قیمتی نرخ را پایین بکشد.

اما چه خبر از بازار سکه؟

در بازار سکه، سکه رفاه نقش بازی‌ساز را پیدا کرده است. حرکت سکه رفاه به دقت زیر نظر گرفته می‌شود و با نوسان‌های صعودی و نزولی، بازار هم به دنبال آن حرکت می‌کند. نرخ سکه رفاه در ساعت 18 شنبه، 15 میلیون و 900 هزار تومان بود که در ساعاتی وارد کانال 16 میلیون هم شده بود. نرخ بازار آزاد 50 هزار تومان کمتر از سکه رفاه بود. حباب سکه در بازار آزاد امروز به مرز 2 میلیون تومان رسیده که می‌تواند یک بار دیگر شرایط را برای خریداران سکه پرریسک کند.

نکات جالب بازار

بازار ارز شنبه مثل خیلی از روزهای امسال، یکسری اتفاقات عجیب هم داشت. اول اینکه فروش ارزهای متفرقه و تقلبی در بازار زیاد شده است. سه روز قبل به یکی از معامله‌گران معادل 150 میلیون تومان، کرون سوئد فروخته شد که بعدش کاشف به عمل آمد که تقلبی است. چون فروشنده نرخ پایین می‌داده معامله‌گر حرفه‌ای نیز کرون ها را چک نکرده است.

نکته عجیب دیگر اینکه الان نرخ دلار سفید و آبی یک فاصله 500 تا 600 تومانی از هم پیدا کرده است. از آن طرف برخی صرافان این‌ها را به صورت درهم به خریداران می‌فروشند، از طرف دیگر یک بازار سیاهی برای تبدیل دلار سفید به آبی بوجود آمده است.