تزریق 2 هزار دلاری، گل صحبت‌های معامله‌گران ارزی در روز چهارشنبه بود؛‌ بعضا می‌گویند بازارساز خاطرات خوب گذشته را مرور می‌کند و به بازار آبشار می‌زند. از آن طرف بازار ارز کنونی بی‌شباهت با یک تونل وحشت نیست.

در معاملات روز چهارشنبه فاصله نرخ دلار تهران و هرات 100 تومان بود، تهران 31 هزار و 800 و هرات 31 هزار و 700 تومان. کمی سطوح قیمت به سمت پایین متمایل شد اما بازار همچنان در وضعیت رنج به سر می‌برد.

درهم همچنان سطح 8,800 تومان را نگه داشته است. هرات چند بار به سطح 32 هزار تومان حمله کرده است اما نتوانسته آن را بشکند که نشانه مهمی از بی‌رمق بودن سمت تقاضا است. بازار دلیلی برای رشد بیشتر دلار در شرایط فعلی نمی‌بیند. این را می‌شود در بازار ارز امارات هم حس کرد.

درهم  از 18 تیر به سطح 8800 چسبیده و نوسان 100 تومانی بالا و پایین این نرخ داشته است. این ارز اماراتی تا روز چهارشنبه از  دامنه مورد اشاره خارج نشده است. بخاطر همین نیز دلار محدوده 31 هزار و 800 تومان را رها نمی‌کند. معامله گران می‌گویند در این شرایط نقدی‌کار ناظر بازار می‌شود، و بازار فعلا در یک نوسان اندک بین سطح حمایت و مقاومت رنج است.

 

بازار سکه

در بازار طلا، حباب سکه همچنان بالای 2 میلیون و 50 هزار تومان است. نرخ‌ها از اتحادیه تا سکه رفاه، بین 14 میلیون و 800 تا 15 میلیون و 15 هزار تومان متغیر بود. درباره طلای آبشده نیز می‌گویند که 5 میلیون و 800 هزار تومان کف بلندمدت در بازار شناسایی شده است، چرا که بارها به آن واکنش نشان داده و قدرت شکستن این حمایت را نداشته است. تا طلای آبشده زیر این سطح نیاید، احتمالا فروشندگان بیشتری به بازار نمی‌آیند.

اما چه صحبت‌هایی روز چهارشنبه در بازار می‌چرخید؟

اولین اتفاق اینکه تزریق 2 هزار دلار صرافی‌ها بار روانی موثری در بازار دارد و خیلی‌ها معتقدند که همین تزریق توانسته است بازار را رنج نگه دارد. نرخ دلار سهمیه‌ای بین 30 هزار و 200 تا 800 تومان بود که صف خرید در بازار ارز فردوسی بیشتر حول 30 هزار و 500 تا 600 تومان دیده شده است.

نکته جالب این بود که خیلی از صرافی‌ها فقط بسته 2 هزارتایی می‌فروشند و متقاضیانی که برای خرید 100، 200 یا 500 دلار در صف بودند، نتوانستند دلار بخرند. درباره تزریق 2 هزار دلاری یک صحبت دیگر هم می‌شود و آن اینکه می‌گویند در سر بازارساز یک هدف خاصی دنبال می‌شود. بازارساز قبلا تجربه خوبی از این مدل داشته است. این گروه به زمانی اشاره می‌کنند که بازارساز نرخ دلار را از 28 هزار به روی 25 هزار تومان  برد. همچنین معتقدند این تزریق در 28 هزار تومان صورت گرفته است.

البته درباره رنج بودن بازار حرف‌های دیگری نیز زده می‌شود. عده‌ای می‌گویند که بعد از چند هفته رنجی، معمولا بازار یک نزول می‌داد ولی تا روز چهارشنبه این اتفاق نیفتاده است. گروهی هم معتقدند این رنج بودن کم کم سپری می‌شود و بازار فقط دارد سطح جدیدی را برای حرکت بعدی می‌سازد.

این دسته از معامله‌گران بازار را به قطار و تونل وحشت تشبیه می‌کنند. می‌گویند یک عده دلش را دارند و به تونل وحشت می‌روند، یک عده می‌ترسند بیرون می‌مانند. آن‌هایی که به تونل می‌روند احتمالا از هیجان آن لذت می‌برند. البته برخی از معامله‌گران نیز هشدار می‌دهند که ممکن است تونل وحشت بازار ارز، با تونل وحشت شهربازی فرق کند و خسارت زیادی در پی داشته باشد.

صحبت دیگری که در بازار چهارشنبه مطرح بود، مقایسه‌ای بود که بین نرخ دلار و نرخ تورم می‌شد. افزایشی‌های بازار روی این مانور می‌دادند که رشد نرخ دلار زیر نرخ تورم است. البته این موضوع نیاز به صحت سنجی دارد و بسته به اینکه مبدا زمانی را چه تاریخی در نظر بگیریم، پاسخ متفاوت است.

خبری که برای سمت طلا و سکه مهم بود، ‌بیانیه چهارشنبه شب فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و آینده سیاست‌های پولی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بود. تحلیلگران میگفتند البته اونس از قبل این خبر را پیشخور کرده است و اگر طلای جهانی کاهش یابد، بازارساز یا باید تن به حباب بالای سکه بدهد یا اینکه حجم تزریق در بازار ارز را کم کند.

 

بازار ارز  دلار

پس از مدتی در روز چهارشنبه دوباره خبرهای برجامی به بازار برگشتند. خبرهایی که هم سمت مثبت و هم سمت منفی داشتند. پیش‌نویس اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام محور اصلی اخبار بود. از سمت ایران، یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اعلام کرد رایزنی‌ها برای آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز شده و آخرین اخبار حاکی از تعدیل مواضع طرف‌های غربی بوده است. از آن طرف امریکایی‌ها گفتند که پیش‌نویس اتحادیه اروپا شبیه به متنی بوده که در اسفند روی میز بوده و تنها اندکی تغییرات داشته است. علی باقری کنی مسوول ارشد مذاکرات هم گفته ایران ایده‌های خودش را به میز مذاکرات می‌برد.

با وجود این اظهارات، نرخ اثر چندانی نپذیرفت. معامله‌گران می‌گویند  بازار دیگر گوشش به این نوع اظهارات بدهکار نیست و تنها خبر قطعی می‌تواند بازار را از این وضعیت خارج کند و وارد فاز جدیدی کند.

یک نکته عجیب هم اینکه امروز یکی از کانال‌های معروف دلاری، یک نرخ پرت از بازار داد که توجه خیلی‌ها را به خودش جذب کرد. بعضی‌ها می‌گویند این کانال قبلا هم سابقه داشته و هر وقت نرخ می‌دهد، معمولا بازار به سمت آن حرکت می‌کند.