اگرچه هفته قبل هفته پرخبری در بازار ارز بود ولی از نظر قیمتی سوت و کور سپری شد و  قیمت ها  تغییر خاصی را تجربه نکردند در هفته گذشته هدف های مقاومتی و  جدیدی برای بازار تعیین نشد.

 این رکود قیمت، فقط شامل حال دلار تهران نشد و بلاتکلیفی بازار ارز در نقشه بازار سهام نیز نمودار بود بازار سهام در هفته قبل روند منفی را سپری کرد به گونه ای که کاهش قیمت ها در بازار سهام پای رییس سازمان بورس را به بانک مرکزی کشاند تا از طریق تجدید نظر در سود بین بانکی و کاهش آن تب فروش را در بازار کاهش دهند.

تحلیلگران میگویند آنچه در بازار سهام باعث افزایش خرید می شود خوش بینی نسبت به آینده سودآوری سهام است، با افزایش سود بین بانکی چون هزینه تامین مالی شرکت ها افزایش می‌یابد سود سهام تحت فشار قرار میگیرد، به همین دلیل تقاضای کاهش سود بین بانکی مطرح شد که توسط معاون بانکی وزارت اقتصاد احتمال تعدیل آن تایید شد.

بررسی های میدانی و گفته های معامله گران بازار ارز نشان می دهد یکی از دلایل رفتار  ساید در معاملات بازار(حالتی که قیمت ها نوسان خاصی را تجربه نمی کند) افزایش عرضه ازطریق فروش ارز با نرخ توافقی است که توانسته اثر تقاضا بر قیمت دلار را خنثی کند. عرضه ارز در بازار توسط بازارساز سخت شده با توجه به برخورد کیفری با مقام های سابق بواسطه تزریق ارزی برخی تصور می کنند سیاست گذار کنونی  تلاش دارد با تسهیل ورود ارز صادراتی بعضی از شرکت ها بدون مداخله مستقیم، تقاضای بازار ارز را پاسخ دهد.

البته برخی معامله گران تاکید دارند بازار ساز با تخصیص ارز سهمیه ای بازار را کنترل کرده و اگر این سیاست ها نبود قیمت دلار در سطح بالاتری نوسان کند.

البته سکون قیمتی در بازار ارز به دلیل ناتوانی بازار از پیش بینی آینده نیز بوده است. مشخص نبودن آینده برجام عاملی است که  تقاضا را در بازار ارز محدود کرده است.

 بررسی تابلوی بازار سرمایه در آخرین روزی هفته که بازار سهام مثبت و متعادل بوده است نیز نشان میدهد یکی از دلایل عدم استقبال از بازار سرمایه و ورود پول به بازار سهام مشخص  نبودن آینده برجام است در شرایطی که سود شرکت ها از افزایش نرخ بهره بین بانکی تحت فشار قرارگرفته مشخص نبودن وضعیت برجام نیز مانع از حرکت سرمایه به گروه های منتفع میشود.

حصول توافق و کاهش نرخ ارز تقاضا برای نمادهای خودرویی و بانکی و بیمه ای را  بالا می برد و عدم حصول توافق اگر با افزایش نرخ ارز همراه شود سود شرکت های صادراتی مانند پترو‌پالایشی و فلزی معدنی را افزایش داده و تقاضا برای این گروه ها را افزایش میدهد، روز چهارشنبه رشد قیمت در نمادهای شیمیایی و خودرویی موجب  مثبت کم عمق بازار سرمایه شد که این وضعیت نشان می دهد بازار سرمایه نیز هنوز نتوانسته آینده برجام و بازار ارز را پیش بینی کند و نمی توان آینده بازار ارز را از مسیر بازار سهام پیگیری کرد.

البته در هفته گذشته به گفته مقامات اروپایی  فرصت احیای برجام در قالب پیشنهاد اروپا به ایران و آمریکا داده شده که فعلا ادعا میشود این آخرین فرصت برای حصول توافق است.

 حصول توافق به خاطر انتظار بازار از کاهش محدودیت ها و افزایش عرضه ارز، قیمت ها را در بازار ارز تعدیل خواهد کرد، البته تحلیلگران معتقدند در این برهه زمانی نمی توان به اثر بلندمدت توافق بر بازار ارز امید داشت زیرا موقعیت دموکرات ها در آمریکا تضعیف شده و احتمال موفقیت جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای  ماه نوامبر و ریاست جمهوری افزایش یافته است.

با توجه به مخالفت جمهوری خواهان با برجام، پیروزی مجدد آنها بازار ارز را دچار تنش میکند زیرا احتمال خروج مجدد از برجام  به خاطر عدم دریافت تضمین از آمریکا در دو سال آینده افزایش می یابد.

عدم حصول توافق نیز می تواند موجب افزایش تقاضا در بازار ارز شود که به نظر می رسد اثر آن از طریق عرضه ارز  صادرکنندگان تعدیل شود.

تحلیلگران می گویند به خاطر تجربه ناموفق بازار ارز در محدوده بالای ۳۳ هزارتومان، شکست  و تثبیت بالای این محدوده  تقاضا در بازار را تحریک می‌کند.