تحلیلگران معتقدند که افزایش دامنه نوسان موجب افزایش نوسانگیری در بازار سرمایه علی الخصوص سهام کوچک خواهد شد، چون بازار در کف های قیمتی فروشنده کمی دارد و در حال کف سازی است قانون جدید فضای مناسبی را برای نوسانگیری به وجود آورده است.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد روز قبل بازار سرمایه را و معاملات بازار سکه و طلا را بررسی می کند در دیدبان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

اولین روز دامنه نوسان هفت درصدی

نخستین روز اجرای دامنه نوسان ۷ درصدی در روز دوشنبه اجرایی شد، دامنه نوسان بازار اول بورس و فرابورس در روز قبل به هفت درصد افزایش یافت و پس از ریزش روز یکشنبه، بازار سرمایه معاملات روز دوشنبه را افزایشی شروع کرد.

واکنش بازار سرمایه به افزایش دامنه نوسان در روز قبل مثبت بود و سهام کوچک بازار مورد استقبال قرار گرفتند، سهام شرکت های بزرگ به خاطر بلاتکلیفی و تاثیرپذیری از برجام،از تقاضای کافی برای رشد قیمت برخوردار نبودند و در این شرایط سهام شرکت های کوچکتر مورد توجه بیشتری قرار گرفتند،دیروز نیز با افزایش دامنه نوسان شرکت های کوچکتر سبزپوش شدند و مورد توجه قرار گرفتند. بازار دیروز تقریبا متعادل سپری شد و نقشه بازار بورس روز متعادلی را نشان می داد، تحلیلگران معتقدند که افزایش دامنه نوسان موجب افزایش نوسانگیری در بازار سرمایه علی الخصوص سهام کوچک خواهد شد، چون بازار در کف های قیمتی فروشنده کمی دارد و در حال کف سازی است قانون جدید فضای مناسبی را برای نوسانگیری به وجود آورده است زیرا ارزش معاملات خرد توانایی بالا کشیدن شاخص کل را ندارد.

آرامش در بازار درهم

بازار ارز پس از نوسانات اخیر آرام یافته و دلار تهران روز قبل در محدوده ۲۹ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد، با کاهش هیجانات در بازار ارز، بررسی رفتار قیمتی دلار آزاد نشان میدهد که اسکناس آمریکایی محدوده قیمتی جدید خود را پیدا کرده و در نیمه بالای کانال ۲۹ هزار تومانی نوسان می کند، دلار سلیمانیه در بالای کانال ۳۰ هزار تومانی خریدار کمی دارد و وقتی به قیمت دلار تهران نزدیک می شود با افزایش تقاضا رو به رو می شود، بررسی روند قیمتی حباب درهم نیز نشان میدهد که هیجانات در بازار ارز فروکش کرده است و بازار آرام تر شده است.

روز دوشنبه وزیر اقتصاد گفت که به هر خارجی که صدهزار دلار پول وارد ایران کند اقامت می دهند، خبری که به سرعت میان کاربران فضای مجازی دست به دست شد و بازخوردهای متفاوتی داشت ولی آنچه که بیشتر مورد توجه قرار میگرد میزان خروج سرمایه از کشور است که چندی پیش توسط دولت بسته ای برای جلوگیری از این مسئله نیز تصویب شد.

میزان خروج سرمایه از کشور در این سال ها مثبت بوده است و میزان سرمایه و تخصصی که به خاطر مهاجرت در این سال ها از کشور خارج شده قابل مقایسه با میزان ورود سرمایه نبوده است.

میزان نگران کننده حباب ربع سکه

اونس طلا تحت تأثیر سخنرانی جروم پاول رییس فدرال رزرو آمریکا وارد مدار نزولی شده بود ولی در روز دوشنبه روند نزولی متوقف شد و اونس طلا در محدوده قیمتی روز جمعه معامله شد، قیمت سکه امامی در محدوده ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار گرفت و ربع سکه ۵ میلیون تومانی شد، بررسی روند میزان حباب سکه نشان می دهد که انتظارات بازار وارد فاز نزولی شده و به همین دلیل حباب سکه امامی نیز در این هفته کاهشی شده است.

میزان حباب ربع سکه ولی در این ماه بیشتر از ماه مرداد بوده و حباب ربع سکه بالاتر از سقف مرداد قرار گرفته است، حباب ربع سکه روز شنبه در محدوده ۴۰ درصدی قرار داشته و در دو روز قبل در محدوده ۳۹ درصدی ایستاده است، میزان حباب ربع سکه به قدری بالاست که بعضی از افراد را برای کلاهبرداری و فروش ربع سکه غیر اصل در بازار وسوسه کرده است حباب چهل درصدی ربع سکه، سود وسوسه کننده ای را برای جاعلان فراهم کرده است.