به گزارش اکوایران، این کاهش همراه با دور دوم مذاکرات تیم جدید در وین اتفاق افتاد و بواسطه خبرهای مثبتی  بود که از این جلسات آمد و توانست تا حدی انتظارات در بازار را کنترل کند. مهمترین خبر، گزارش الجزیره درمورد توافق اولیه بود که بعد تکذیب شد. با اینحال سخنان مثبت معاون وزیر امور خارجه روسیه و باقری از پیشرفت مذاکرات، در کاهش نرخ بی‌تاثیر نبوده است.

در بین معامله‌گران اندکی که در بازار فردوسی حضور داشتند، صحبت‌ها درمورد این خبرها متفاوت بودند. عده‌ای هنوز درمورد خبر الجزیره صحبت می‌کردند و می‌گفتند که توافق انجام شده و فقط اعلام نهایی‌اش مانده است. در مقابل عده دیگری به اختلافات موجود بر سر توافق اشاره و بر این اساس عقیده داشتند، رسیدن به توافق به زودی نخواهد بود.

همراه با افت دلار، درهم امارات که یکشنبه از کورس کاهشی جا مانده بود، دیروز 190 تومان از قیمت خودش را از دست داد. با این کاهش درهم، ارزش دلار بر اساس این ارز به زیر 30 هزار تومان رسید و اختلافش را با نرخ دلار غیر رسمی کم کرد. این می‌تواند نشان دهنده این باشد که انتظارات افزایشی معامله‌گران بزرگ هم در مقطع فعلی کنترل شده است.

بازدید میدانی خبرنگار اکوایران نشان می‌داد که تعداد معامله‌گران کم شده بود و به طبع آن میزان معامله نیز کاهش یافته بود. البته معامله‌گران درباره کاهش حجم معامله به دو نکته اشاره می‌کردند: اول اینکه صرافی‌هایی که خرید و فروش غیررسمی انجام می دادند، بسته شدند. مورد دوم هم به کم بودن تومان در بازار بر میگشت، که دلیل این موضوع از نظر معامله گران هم به کاهش تراکنش‌ها در ماه ربط دارد و هم به رسیدن انتهای ماه و کمبود نقدینگی. 

اتحاد لیر و دلار تهران

۲ نکته در کف بازار تهران در روز دوشنبه وجود داشت. نکته‌ اول، کاهش ارزش لیر به دلار بود که معامله‌گران در اینباره می‌گفتند لیر ترکیه و دلار تهران همسو شده‌اند. این کاهش لیر، ارزش این اسکناس در بازار تهران را به کف 2000 تومان رساند و به همین خاطر، میزان فروش لیر در بازار بیشتر شده بود.

اما نکته دوم برمی گردد به نرخ خرید دلار تهران که اختلاف زیادی با فروش دارد. دیروز نرخ خرید دلار در بازار به محدوده 29 هزار و 100 تا کف کانال  29 هزار تومان رسیده بود که این نشان می دهد تقاضا در بازار افول کرده است.