به گزارش اکوایران، در روزی که گذشت سه عامل مهم را می توان در بازار جهانی برشمرد که قیمت طلا را تحت تاثیر قرار دادند. عامل اول افزایش نرخ سود اوراق خزانه داری آمریکا بود که امروز به بالاترین حد خود در دو سال اخیر رسید. نرخ سود اوراق ده ساله خزانه داری آمریکا در روز دوشنبه سطح 1.8 درصدی را لمس کرد تا فشار بیشتری بر قیمت طلا وارد شود. افزایش نرخ سود اوراق قرضه، با بالا بردن هزینه فرصت نگهداری دارایی های بدون بازده مانند طلا باعث کاهش تقاضای آنها می شود.

دو عامل پشتیبان قیمت طلا

با وجود چنین افزایشی در نرخ سود اوراق بسیاری از معامله گران بازار انتظار کاهش قیمتی بیشتری در طلا را داشتند. اما به واقع چرا چنین نشد؟ تحلیل گران دو عامل اساسی را برای مقاومت طلا در روز دوشنبه عنوان کردند. عامل اول مربوط به شرایط تورمی است که مدت ها است در اقتصادهای بزرگ جهانی حکفرماست. پیش بینی می شود شاخص قیمت مصرف کننده در آمریکا در ماه سپتامبر به 4/5 درصد برسد که می تواند سبب پشتیبانی از قیمت طلا شود. پناه گاه های امن دارایی مانند طلا همواره مقصد جذاب سرمایه ها در شرایط تورمی هستند.

عامل دوم که توانست مانع از ریزش بیشتر قیمت طلا در برابر افزایش نرخ سود اوراق شود، مربوط به عوامل ژئوپلیتیک است. افزایش مجدد تنش ها میان آمریکا و روسیه در مورد اوکراین و همچنین تنش های به وجود آمده در قزاقستان سطح نااطمینانی های ژئوپلیتیک در بازار را افزایش دادند؛ موضوعی که همواره به سود طلا تمام می شود.

چشم انداز صعودی فلزات

تحلیل گران شرکت خدمات مالی و بانکداری سوییسی UBS در مورد چشم انداز پلاتین و پالادیوم در سال 2022 خوشبین هستند. تحلیل گران این موسسه پیش بینی می کنند قیمت پلاتین در پایان سال جاری میلادی به مرز 1150 دلار برسد و پالادیوم نیز مجددا مرز 2 هزار دلاری را به چشم ببیند. مهم ترین عامل این پیش بینی، انتظارات درباره برطرف شدن محدودیت های زنجیره تامین صنعت خودرو طی سال 2022 است. در حال حاضر قیمت پلاتین در حدود 930 دلار و قیمت پالادیوم نیز نزدیک به 1900 دلار است.