به گزارش اکوایران، قیمت دلار آزاد معاملات امروز را بدون تغییر محسوس نسبت به عصر پنج‌شنبه آغاز کرد، اما در ادامه معاملات نیمه اول امروز قدری کاهش یافت.

در شروع معاملات امروز قیمت دلار متشکل با افت 186 تومانی نسبت به متوسط روز پنج‌شنبه روی 26 هزار و 72 تومان قرار گرفت و قیمت دلار سنا نیز با افت 190 تومانی نسبت به نرخ انتهایی روز پنج‌شنبه 26 هزار و 332 تومان گزارش می‌شد.

قیمت سکه کاهش یافت

قیمت طلای جهانی در معاملات روز جمعه رقم‌هایی نزدیک به 1830 دلار را به ثبت رساند، اما در نهایت روی 1818 دلار قرار گرفت. بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و قیمت سکه تحت تاثیر افت ابتدای کار قیمت دلار، قدری به سمت پایین حرکت کرد. قیمت سکه امامی صبح امروز با افت 85 هزار تومانی نسبت به عصر روز پنج‌شنبه روی 12 میلیون و 320 هزار تومان قرار گرفت. حباب قیمتی سکه در این مقطع 3.7 درصد به دست می‌آمد که به مقادیر متعارف نزدیک بود.

دو عامل تاثیرگذار بر قیمت دلار کدامند؟

مذاکرات احیای برجام در حال پیشرفت است و به نوعی رو به جلو حرکت می‌کند. کاخ سفید نیز می‌گوید برهه حساسی است و اگر به زودی به یک تفاهم برای بازگشت به برجام نرسیم، مجبوریم مسیر متفاوتی را بررسی کنیم. بر این اساس شاید واقعا زمان حصول توافق یا منتفی شدن برجام برای همیشه نزدیک باشد. به هر روی فضای کلی اخبار برجامی این روزها مثبت است و افت ابتدای کار قیمت دلار با این فضای خبری در ارتباط بود.

بازار ارز  دلار

اما عامل دیگری که می‌تواند طی هفته‌ها و ماه‌های آتی بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد، حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی است. رئیس جمهور در اظهارات اخیر خود گفته بود که دلار 4 هزار و 200 تومانی تا چند ماه آینده و قبل از فراهم کردن پیش‌نیازهای لازم اجرایی نمی‌شود، زیرا اگر پیش‌نیازها فراهم نشونند ممکن است به اقشار ضعیف شوک وارد شود. با وجود اظهارات رئیس‌جمهور اخبار و شایعاتی در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد حذف دلار 4 و 200 تومانی منتفی نشده است. به هر حال اگر حذف دلار 4 هزار و 200 تومانی اجرایی شود، امکان دارد قیمت دلار واکنش نشان دهد و عموما شوک ناشی از عدم اطمینان تاثیر افزایشی بر قیمت دلار دارد.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار صبح امروز تغییراتی جزئی و منفی را به ثبت رساند. قیمت ابتدایی دلار سنا و متشکل نیز از روز پنج‌شنبه قدری پایین‌تر بود. قیمت سکه در واکنش به افت قیمت دلار کاهش یافت و اندازه حباب آن به مقادیر متعارف نزدیک بود.